דיכאון וגיל המעבר

הקשר בין דיכאון לגיל המעבר

הזמן שלפני גיל המעבר (פרימנופאוזה) יכול להיות רכבת הרים פיזית ורגשית עבור חלק מהנשים. מה שנקרא "שינוי החיים" מגיע עם רשימה של תסמינים המופעלים על ידי שינויים הורמונליים - גלי חום, נדודי שינה, תנודות במצב הרוח ואפילו דיכאון.

כאשר נשים עוברות שינויים הורמונליים פתאומיים כמו אלה המגיעים עם גיל המעבר, גיל ההתבגרות, והתקופה שאחרי לידה, הן נמצאות בסיכון גבוה יותר ללקות בדיכאון. באופן כללי, סיכוייה של אישה ללקות בדיכאון הינו ביחס כפול מזה של גבר.

כיצד גיל המעבר עשוי להוביל לדיכאון?

מבחינה טכנית, גיל המעבר הוא היום בחייה של אישה המתרחש כ – 12 חודשים לאחר המחזור האחרון שלה. כלומר, מהיום בו נפסק המחזור, יעברו 12 חודשים, ובאותו היום תתחיל באופן רשמי תקופת המעבר. לפיכך, בשלב גיל המעבר כאשר הורמוני הרבייה משתנים הם עלולים לגרום להתפתחות דיכאון אצל נשים רבות.

תנודות הורמונליות

רוב הזמן, כשמתייחסים לגיל המעבר או ל’זמן השינוי’, למעשה מתכוונים לגיל המעבר. במהלך שלב זה, המחזור החודשי הופך לא סדיר – ארוך יותר, קצר יותר, כבד יותר, קל יותר, נדיר או קרוב יותר זה לזה. כל אישה חווה את התקופה באופן שונה.
אותם הורמונים השולטים במחזור הווסת משפיעים גם על סרוטונין, כימיקל מוחי שמקדם תחושות של רווחה ואושר. כאשר רמות ההורמונים יורדות, גם רמות הסרוטונין יורדות, דבר הגורם להגברת תחושת עצבנות, חרדה ועצב.
נוסף על כך, מתרחשת ירידה ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון שעלולה לעורר שינויים במצב הרוח הגורמים לקושי בהתמודדות עם דברים שבדרך כלל היו חולפים במהרה וללא השפעה ניכרת. עבור חלק מהנשים, התנודות ברמות ההורמונים עשויות לעורר אפיזודה דיכאונית, במיוחד עבור נשים שחוו דיכאון חמור בעבר.

בעיות שינה

נדודי שינה היא תופעה שכיחה ביותר אצל נשים במהלך גיל המעבר, בין השאר בגלל גלי חום ליליים.
לרוב התופעה מלווה בסימפטומים כמו זיעה בלילה, צמרמורת, סומק בפנים, סחרחורות ודפיקות לב. התופעה נפוצה ומהווה מטרד של ממש עקב שינה ירודה ותחושה כללית לא נעימה.
שינה לקויה מגדילה את הסיכויים ללקות בדיכאון כפי 10.

שינויים בחיים

גיל המעבר מופיע בהדרגה בדרך כלל בין הגילאים 45-55. מלבד הורמונים סוערים, כניסה לגיל המעבר יכול להיות גם שלב עמוס מתח ואירועים המשפיעים על הבריאות הרגשית, כגון:

  • טיפול בהורים מזדקנים
  • לחץ קריירה
  • בעיות בריאותיות
  • עזיבת הילדים את הבית
  • שינויים פיזיים במראה החיצוני וירידה בתחושת הביטחון העצמי

לחצים חיצוניים אלה יכולים להחמיר את השינויים במצב הרוח, כמו גם לעורר או להגביר דיכאון.
היסטוריה של דיכאון מעלה את הסבירות שהמצב יחזור בשנית, כאשר מתקרב גיל המעבר. אם אובחנת כסובלת מדיכאון בעבר מומלץ לפנות לייעוץ עם גורם מקצועי, אם התסמינים הקודמים חוזרים או אם מופיעים חדשים, וביניהם:

  • תחושות מתמשכות של עצב, חוסר תקווה או עצבנות
  • חוסר תיאבון או אכילת יתר
  • שינה יתרה או נדודי שינה
  • עייפות מוגברת וחוסר מוטיבציה
  • איבוד עניין בפעילויות שהיו מהנות בעבר
  • קושי בקבלת החלטות וקליטת מידע
  • מחשבות אובדניות

טיפול בדיכאון הקשור לגיל המעבר

אם את חווה שינויים תכופים במצב הרוח או תסמינים שונים של דיכאון המשפיעים על חיי היום יום ושגרת החיים, מומלץ לפנות לקבלת עזרה מקצועית כמו פסיכולוג, יועצת נשים, רופא נשים, אלו יוכלו לסייע בפתרונות להתמודדות והקלה בתסמינים.

שיפור בתסמיני גיל המעבר

שינוי באורח החיים יכול לסייע בהפחתת תסמיני גיל המעבר ולקדם בריאות טובה לאחר גיל המעבר. הרגלים בריאים כוללים תזונה מזינה, פעילות גופנית סדירה והגבלת צריכת קפאין ואלכוהול. שילוב צמחי מרפא, תרופות טבעיות, מדיטציה וכל פעילות מרגיעה יתרום לשיפור והקלה בתסמינים.
ישנן נשים אשר חוות את גיל המצב בקלות יחסית. כשההורמונים מתאזנים, רוב הנשים מפסיקות לסבול מתנודות במצב הרוח. אך במידה וסבלת מדיכאון חמור לפני תקופת המעבר, קשה לחזות אם יהיה שיפור לאחר גיל המעבר. דיכאון הוא מחלה חוזרת – לפעמים הוא משתפר לפרקי זמן ארוכים ולפעמים מחמיר באופן פתאומי. תמיכה ממעגל אנשים קרובים יכול לעזור במידה ואינך בוחרת לפנות לייעוץ.

לסיכום

תנודות במצב הרוח ודיכאון ניתנים לטיפול. אם עליות ומורדות רגשיות במהלך גיל המעבר משפיעות על הפעילות היומיומית והשגרה שלך בעבודה ובתחביבים, או מערכות היחסים שלך, שוחחי עם גורם מקצועי בקשר לאפשרויות הקלה וחזרה לשגרת חיים מאוזנת ובטוחה.

פרופסור לפסיכיאטריה ומדעי ההתנהגות, פרופסור לגינקולוגיה ומיילדות מנהלת המרכז להפרעות מצב רוח נשים בבולטימור מרילנד ארצות הברית

מאמרים נוספים

מלחמה, מיניות ובייבי בום

בימים אלה שהמדינה במצב לחימה, הרצון להמשכיות כמו בזמני מלחמה בעבר, גובר על הקושי המורגש מצפון ועד דרום. בין אם הגעגועים לבני הזוג שנמצאים בשירות צבאי, ובין אם הכמיהה להכניס חיים חדשים לחייהם של זוגות רבים, נראה שהבחירה בחיים חזקה מהפחד וחוסר הוודאות הקיומי ששוררים במדינה....

השפעות מתח לחץ וטראומה על גוף האישה

בימים מתוחים אלה חשוב להיות קשובה לאופן שבו הגוף שלך מבטא את השפעות המתח ולנקוט באמצעים יזומים כדי להקל עליהם....

אנדומטריוזיס – זיהוי וטיפול טבעי

אנדומטריוזיס היא תסמונת המשפיעה על איברי הרבייה הנשיים, כאשר תאים הדומים לרירית הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, צומחים מחוץ לרחם. הרקמה דמוית רירית הרחם גדלה לרוב באגן, בשחלות ובחצוצרות, במקרים חמורים הרקמה עלולה להתפשט מעבר למערכת הרבייה. למעלה מ-11% נשים בגילאי 15 עד 44 עשויות לסבול מאנדומטריוזיס....

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) תסמינים, גורמים וטיפול

תסמונת שחלות פוליציסטיות Polycystic ovary syndrome (או בקיצור PCOS) היא תופעה שכיחה ביותר בקרב נשים. היא מתאפיינת בחוסר איזון הורמונלי, רמות גבוהות של אנדרוגנים, ציסטות קטנות רבות בשחלות ולעיתים הפסקת הביוץ. PCOS יכול לגרום להחמצה או לאי סדירות של הוסת, צמיחת שיער עודפת, אקנה, אי פוריות ועלייה במשקל. למרות שתסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) אינה חולפת לצמיתות, טיפול נכון בגישה טבעית יחד עם תוספי תזונה מסוימים, ושינויים תזונתיים עשויים לעזור לטפל בתופעות ולהקל על התסמינים....

עישון סיגריות בזמן שימוש באמצעי מניעה הורמונליים

עישון סיגריות בעת שימוש באמצעי מניעה הורמונליים מעלה את הסיכון למחלות לב ולפגיעה בכלי הדם. אחת האזהרות הראשונות בעלון לצרכן בכל חפיסת גלולות למניעת הריון מתייחסת להמלצה להימנע מעישון בזמן נטילת גלולות למניעת הריון....

טיפול טבעי בגלי חום

גלי חום היא תופעה שכיחה המלווה נשים רבות בגילאים שונים, אך מתקשרת בעיקר לתקופת גיל המעבר בה חלים שינויים הורמונליים בגוף האישה. איך מרגיש גל חום? גל חום הוא תחושה של חום עז שלא נגרמת ממקור חיצוני. גלי חום יכולים להופיע בפתאומיות, או להיות מורגשים בהתפרצות למשך כמה דקות. ...

מוצרים מומלצים עבורך

1 חוות דעת
5/5

89

Animé הוא נוזל סיכוך טיפולי על בסיס מים המקנה לחות באזור ...
1 חוות דעת
5/5

229

נוזל סיכה ידידותי לזרע המתוכנן לעזור בכניסה טבעית להיריון...
2 חוות דעת
5/5

139

כמוסות נרתיקיות פשוטות המוחדרות לנרתיק ומעניקות הקלה מידי...
התחילו צ'אט
1
צריכות עזרה?
היי,
צריכות עזרה?
דילוג לתוכן