גלי חום

טיפול טבעי בגלי חום

גלי חום היא תופעה שכיחה המלווה נשים רבות בגילאים שונים, אך מתקשרת בעיקר לתקופת גיל המעבר בה חלים שינויים הורמונליים בגוף האישה. איך מרגיש גל חום? גל חום הוא תחושה של חום עז שלא נגרמת ממקור חיצוני. גלי חום יכולים להופיע בפתאומיות, או להיות מורגשים בהתפרצות למשך כמה דקות.

תחושת חום בגוף, אדמומיות בחלקי הגוף כגון הפנים, הצוואר, האוזניים או החזה. הזעה, במיוחד בפלג הגוף העליון, עקצוץ באצבעות, דופק מהיר מהרגיל. נשים רבות מדווחות על תחושה של קור וצמרמורת כשגל החום נרגע.
גלי חום הם סימפטום שכיח של גיל המעבר. נשים בגיל המעבר יכולות לחוות גלי חום בתדירות של כמה פעמים ביום. עם זאת, גיל המעבר אינו הגורם היחיד לגלי חום וכל אחת יכולה לחוות אותם אחרת. כמה זמן הם נמשכים ובאיזו תדירות הם מורגשים, תלוי בגורם שמפעיל אותם.

הגורמים לגלי חום

שינויים הורמונליים מתקשרים באופן ישיר לגלי חום. לחוסר איזון הורמונלי יכולים להיות מגוון גורמים, כולל:

  • מצבים רפואיים, כגון סוכרת
  • צורות מסוימות של אמצעי מניעה
  • הפרעות אכילה
  • גידולים

גורמים פוטנציאליים אחרים לגלי חום שאינם מחוסר איזון הורמונלי:

  • אוכל חריף
  • צריכת אלכוהול
  • משקאות חמים
  • צריכת קָפֵאִין
  • עישון
  • לבישת בגדים צמודים
  • מתח וחרדה
  • הריון, במיוחד במהלך השליש הראשון והשני
  • פעילות יתר או תת פעילות של בלוטת התריס
  • כימותרפיה
  • נגעים בעמוד השדרה
  • תרופות מסוימות, כולל תרופה לאוסטאופורוזיס(raloxifene Evista), התרופה לסרטן השד טמוקסיפן (Soltamox).

אסטרטגיות לניהול גלי חום ושינויים באורח החיים

ניתן להפחית את אי הנוחות הנגרמת מגלי החום בעזרת כמה שיטות.
לדעת מה גורם לגלי החום הוא התחלה בדרך לפתרון. דרך אחת להבין מה גורם לגלי החום היא לנהל יומן סימפטומים. שימי לב לכל אירוע שקדם לגל החום, כולל המאכלים שאכלת לפניו.
יומן סימפטומים יכול לעזור לך לצמצם את גורמי גלי החום שלך ולקבוע אילו שינויים באורח החיים לעשות כדי להפחית את הסימפטומים ולמנוע אותם.

צעדים ראשונים לשיפור מצב גלי החום

  • נסי להתלבש בשכבות, אפילו בימים הקרים ביותר, כדי שתוכלי להוריד שכבות בהתאם לאיך שאת מרגישה.
  • דאגי לבקבוק מים קרים זמינים שנמצא איתך תמיד.
  • הורדת טמפרטורת החדר ע”י מאוורר או מיזוג אוויר.
  • לבישת בגדי כותנה ושימוש בסדינים מכותנה.
  • הימנעי ממאכלים חריפים.
  • הגבלי את כמות צריכת האלכוהול.
  • הפחתי משקאות חמים וקפאין.
  • הפסקי לעשן.
  • שימוש בטכניקות להפחתת מתח, כגון יוגה, מדיטציה ונשימה.
  • הימנעי ממזונות עתירי שומן וסוכרים.
  • כדי להתמודד עם גלי חום בהריון, העדיפי סביבה ממוזגת והמנעי מחשיפה לשמש בשעות החמות של היום, העדיפי בגדים רפויים, שטפי את הפנים במים קרים, ונסי להימנע מאזורים צפופים והומי אדם.

תרופות טבעיות

נשים רבות מעדיפות להשתמש בשיטות טבעיות או אלטרנטיביות לטיפול בגלי החום. במחקר משנת 2016 של 209, נשים שחוו ארבעה או יותר תסמיני גיל המעבר ביום נמצא שדיקור סיני הפחית משמעותית את תסמיני גיל המעבר שלהן, כולל גלי חום והזעות לילה.
צמחי מרפא ותוספי מזון הנחשבים תרופות למנופאוזה נמכרים בבתי מרקחת וברשתות הפארמים וזמינים לכל אחת. כדאי לבדוק עם הרופא שלך לפני הוספת צמחי מרפא לתזונה שלך, מכיוון שהם עלולים להפריע לתרופות שאת נוטלת באופן קבוע.

 

צמחי מרפא ותוספי מזון המשמשים להקלה בתסמיני גיל המעבר

קוהוש שחור

מקורו בצפון אמריקה, נחשב אחד הצמחים הפופולריים ביותר לטיפול בגלי חום.
קוהוש שחור מסייע באיזון הורמונלי, ולכן מהווה כיום אפשרות טיפולית בתופעת גלי חום ומצבי ורוח. כמו כן, שימוש בצמח נעשה לצורך טיפול והקלה על תסמונת קדם-וסתית, כאבי מחזור, אקנה, טיפול בשחלות פוליציסטיות ולעתים אף להקלה על צירי לידה ועוד.
*אין להשתמש בו אם יש לך מחלת כבד.

דונג קוואי

דונג קוואי (אנג’ליקה סינית) הוא שורש הנמצא בשימוש אלפי שנים וידוע ברפואה המסורתית בזכות פעילותו המסייעת לאיזון המערכת ההורמונלית הנשית. במחקרים מדעיים נמצא כי דונג קוואי מסייע להסדרת הווסת ובהתמודדות עם תסמונת קדם וסתית. בנוסף נמצא קשר בהקלה על תופעות גיל המעבר כמו נדודי שינה, יובש וגינלי ונטייה לשינויים במצב הרוח.
כיוון שהצמח מכיל ריכוז גבוהה של ברזל, מחקרים הראו שהוא מועיל במצבי אנמיה, וביכולתו לאזן את רמות הסוכר בדם, ולשפר את זרימת הדם ולחץ הדם. הוא מומלץ בשילוב עם קוהוש שחור.

*אין להשתמש בו אם את נוטלת מדללי דם כגון קומדין.

שמן נר הלילה

שמן נר הלילה מופק מפרח נר הלילה ותורם לאיזון המערכת ההורמונלית. מה שהופך אותו ליעיל במיתון תופעות גיל המעבר היא חומצת GLA אשר עוברת בגוף המרה, הופכת לחומר המסייע למנוע את שחרור הורמון פרולקטין. שינויים ברמתו של הורמון זה הן הגורם לנשים לסבול מתסמינים כמו גלי חום, דיכאון, קשיים להירדם ותנודות במצב הרוח.

*לא מומלץ לצריכה אם את נוטלת מדללי דם או תרופות פסיכיאטריות מסוימות.

איזופלבונים סויה

איזופלבונים היא תרכובת המחקה את ההשפעה של אסטרוגן בגוף. מחקר משנת 2014 מצא כי לאיזופלבונים של סויה יכולה להיות השפעה בהקלה על גלי חום בגיל המעבר.

 

לסיכום

הטיפול המתאים ביותר לגלי חום יהיה תלוי בגורם להם. עם זאת, תוכלי לנהל את הסימפטומים עם שינויים באורח החיים. תזונה, רגיעה, פעילות ספורטיבית כל אלה יסייעו בשיפור והקלה על התחושות שאת חווה. במידה ואינך רואה שיפור במצב גלי החום, שקלי לפנות לייעוץ מקצועי.

רופאה פנימית, בתפקידה כיום עוזרת פרופסור באוניברסיטת אילינוי בשיקגו.

מאמרים נוספים

מלחמה, מיניות ובייבי בום

בימים אלה שהמדינה במצב לחימה, הרצון להמשכיות כמו בזמני מלחמה בעבר, גובר על הקושי המורגש מצפון ועד דרום. בין אם הגעגועים לבני הזוג שנמצאים בשירות צבאי, ובין אם הכמיהה להכניס חיים חדשים לחייהם של זוגות רבים, נראה שהבחירה בחיים חזקה מהפחד וחוסר הוודאות הקיומי ששוררים במדינה....

השפעות מתח לחץ וטראומה על גוף האישה

בימים מתוחים אלה חשוב להיות קשובה לאופן שבו הגוף שלך מבטא את השפעות המתח ולנקוט באמצעים יזומים כדי להקל עליהם....

אנדומטריוזיס – זיהוי וטיפול טבעי

אנדומטריוזיס היא תסמונת המשפיעה על איברי הרבייה הנשיים, כאשר תאים הדומים לרירית הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, צומחים מחוץ לרחם. הרקמה דמוית רירית הרחם גדלה לרוב באגן, בשחלות ובחצוצרות, במקרים חמורים הרקמה עלולה להתפשט מעבר למערכת הרבייה. למעלה מ-11% נשים בגילאי 15 עד 44 עשויות לסבול מאנדומטריוזיס....

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) תסמינים, גורמים וטיפול

תסמונת שחלות פוליציסטיות Polycystic ovary syndrome (או בקיצור PCOS) היא תופעה שכיחה ביותר בקרב נשים. היא מתאפיינת בחוסר איזון הורמונלי, רמות גבוהות של אנדרוגנים, ציסטות קטנות רבות בשחלות ולעיתים הפסקת הביוץ. PCOS יכול לגרום להחמצה או לאי סדירות של הוסת, צמיחת שיער עודפת, אקנה, אי פוריות ועלייה במשקל. למרות שתסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) אינה חולפת לצמיתות, טיפול נכון בגישה טבעית יחד עם תוספי תזונה מסוימים, ושינויים תזונתיים עשויים לעזור לטפל בתופעות ולהקל על התסמינים....

הקשר בין דיכאון לגיל המעבר

הזמן שלפני גיל המעבר (פרימנופאוזה) יכול להיות רכבת הרים פיזית ורגשית עבור חלק מהנשים. מה שנקרא "שינוי החיים" מגיע עם רשימה של תסמינים המופעלים על ידי שינויים הורמונליים - גלי חום, נדודי שינה, תנודות במצב הרוח ואפילו דיכאון....

עישון סיגריות בזמן שימוש באמצעי מניעה הורמונליים

עישון סיגריות בעת שימוש באמצעי מניעה הורמונליים מעלה את הסיכון למחלות לב ולפגיעה בכלי הדם. אחת האזהרות הראשונות בעלון לצרכן בכל חפיסת גלולות למניעת הריון מתייחסת להמלצה להימנע מעישון בזמן נטילת גלולות למניעת הריון....

מוצרים מומלצים עבורך

1 חוות דעת
5/5

89

Animé הוא נוזל סיכוך טיפולי על בסיס מים המקנה לחות באזור ...
1 חוות דעת
5/5

229

נוזל סיכה ידידותי לזרע המתוכנן לעזור בכניסה טבעית להיריון...
2 חוות דעת
5/5

139

כמוסות נרתיקיות פשוטות המוחדרות לנרתיק ומעניקות הקלה מידי...
התחילו צ'אט
1
צריכות עזרה?
היי,
צריכות עזרה?
דילוג לתוכן