בייבי בום

מלחמה, מיניות ובייבי בום

בימים אלה שהמדינה במצב לחימה, הרצון להמשכיות כמו בזמני מלחמה בעבר, גובר על הקושי המורגש מצפון ועד דרום. בין אם הגעגועים לבני הזוג שנמצאים בשירות צבאי, ובין אם הכמיהה להכניס חיים חדשים לחייהם של זוגות רבים, נראה שהבחירה בחיים חזקה מהפחד וחוסר הוודאות הקיומי ששוררים במדינה.

אם נתבונן לאורך ההיסטוריה ונחזור לאמצע המאה ה-20, תקופה זו התאפיינה בעלייה משמעותית ומתמשכת בשיעורי הילודה במדינות רבות בעולם, בעיקר בעולם המערבי. מכאן המונח בייבי בום המשמש לעתים קרובות לתאר את הגידול בשיעור הילודה הספציפי הזה, הנחשב בדרך כלל זה שהחל מיד לאחר מלחמת העולם השנייה. מינוח זה הוביל לאלו שנולדו במהלך הבייבי בום וזכו לכינוי דור הבייבי בומרז.

הבייבי בום: מה קרה?

למלחמות לאורך ההיסטוריה הייתה מאז ומתמיד השפעה משמעותית על יחסי המשפחה והמוסר המיני. גורמים שונים משפיעים על קצב גידול האוכלוסייה לאורך תקופת האנושות ובמיוחד מלחמות, ומגפות. אם נסתכל על הסיבות השונות נראה שדווקא בזמנים קשים, אנשים בוחרים להתחבר, בין אם בקשרים חדשים ובין אם בחיזוק ומיסוד קשרים קיימים. הסתגרות כפויה של נשים וגברים יחד בבתיהם, הפסקת שגרת העבודה, מובילים לעלייה ביחסים האינטימיים בין שני המינים.

ניתן ללמוד שבמהלך מלחמת העולם השנייה, משפחות התפרקו בעקבות התגייסות חיילים לשירות צבאי, וחלה עלייה ברצון לקשרים מיניים. מכיוון שהלחימה הובילה לאבדות רבות, נשים חשו בצורך להרות במחשבה שהילדים יאחדו מחדש את המשפחה. כוחות פוליטיים, כלכליים, תרבותיים ודתיים תמכו ברצונם של גברים שחזרו משירותם הצבאי לקבל את עבודתם בחזרה מהנשים אשר מלאו את תפקידם כשנעדרו, והנשים שלהם חזרו ומלאו את תפקידי הבית והילדים. נשים רבות נדחקו בחזרה לתפקידים משפחתיים מסורתיים וכתוצאה מכך מספר הנשים שהרו גדל משמעותית. הבית הפרברי, מצויד במכשירים חשמליים, מכונית אחת או שתיים וכמה ילדים, הפך למודל של החיים האמריקאים, ולחזון הגלובלי הסמלי של עושרה של אמריקה שלאחר המלחמה.

צמיחה מחדש בצל הלחימה

החברה בתקופת המלחמה השנייה, צבאית ואזרחית כאחד, התמלאה באנשים עקורים והציעה תנאים אופטימליים לאיחודים מיניים חדשים. בקרב אזרחים, נשים שהופרדו ממאהבים ומבעלים, מצאו עצמן במערכות יחסים עם גברים שלא גויסו ללחימה. למרות שגברים ונשים רבים רצו להתאחד מחדש לאחר המלחמה, מקרי מוות, פרידה ממושכת והקשרים החדשים שנוצרו בזמן המלחמה הביאו לעתים קרובות לפירוק מערכות יחסים ולקשרים רומנטיים חדשים.
בבסיסים הצבאיים, נשים צעירות שגויסו ללחימה והיו מוקפות בגברים, התאהבו לעתים קרובות בחיילים ששירתו בקרבתן. אווירת הלחימה הביאה חיילים וחיילות רבים להתאחד כשביקשו קרבה וחום. האזרחים, בעיקר הגברים, המשיכו לעסוק במין, מבלי לחשוב על התקופה הארוכה שנמשכה הלחימה. בתקופה זו שבה אמצעי מניעה היו כמעט בלתי ניתנים להשגה, עלתה הסבירות להריון. כשהמלחמה הגיעה לסיומה, גברים ונשים החלו לחשוב על מערכות יחסים ורבייה, ורבים רצו למסד את הקשרים שהתפתחו במהלך המלחמה.

בייבי בום ארץ ישראלי

גם בישראל נרשמו בעבר גלי בייבי בום אחרי מלחמות. הבייבי בום האחרון שנרשם במרשם האוכלוסין של ישראל היה בדצמבר ‭,2003‬ בדיוק תשעה חודשים אחרי שהורו לנו להכין חדרים אטומים ולהוציא מהקופסאות את מסכות האב”ך בעקבות המתקפה האמריקאית השנייה בעיראק. הבייבי בום הגדולים מופיעים לרוב לאחר מלחמות שיש בהן גיוס מסיבי וממושך של החיילים. גידול בילודה גם קשור לאופטימיות, מצב כלכלי והשפעה סביבתית. נראה כי זוגות שתכננו להרחיב את התא המשפחתי עוד לפני המלחמה, עושים מאמצים מוגברים בניסיון להרות.

לסיכום: עשו אהבה לא מלחמה

עולה כי בזמני מלחמה, אנשים מחפשים יציבות בין הטלטלה, קרבה וחום בין הריחוק והגעגוע, המשכיות בזמנים של אובדן וכאב.
אם נשים בצד את הפחד והחרדה, את החרמות ואת השנאה ששני הצדדים משליכים זה על זה, אנחנו עם של ערבות הדדית, גוש אחד שמורכב מהרבה לבבות גדולים ופועמים, ומצוקה קולקטיבית רק מבליטה את זה.
מעסקים שתרמו וארזו חבילות מזון וציוד למילואימניקים, ועד מסעדות שדאגו למזון חם וטרי למען הלוחמים, לסלבס שהגיעו עד הבסיסים הצבאיים לבדר ולהעלות את המורל החיילים והחיילות. יותר מכל ומעל לכל, האזרחים שפתחו את בתיהם ואירחו את תושבי הדרום והצפון. מה שבטוח, אנחנו עם חזק והאהבה תנצח.

ד"ר ענת זהבי

Ph.D. מנכ"לית טרגרין מדיקל

גנטיקאית בעלת שם בתחום הביולוגיה של החלבונים וציטוגנטיקה. בעלת למעלה מ-15 שנות ניסיון הן במחקר והן בניהול מעבדות רפואיות. לפני שהקימה את חברת טרגרין מדיקל עבדה בבתי החולים מאיר ותל השומר, שם החלה התעניינותה ברפואה מותאמת אישית. לענת תואר Ph.D. במיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית מבית הספר לרפואה על שם סאקלר, באוניברסיטת תל אביב.

מאמרים נוספים

השפעות מתח לחץ וטראומה על גוף האישה

בימים מתוחים אלה חשוב להיות קשובה לאופן שבו הגוף שלך מבטא את השפעות המתח ולנקוט באמצעים יזומים כדי להקל עליהם....

אנדומטריוזיס – זיהוי וטיפול טבעי

אנדומטריוזיס היא תסמונת המשפיעה על איברי הרבייה הנשיים, כאשר תאים הדומים לרירית הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, צומחים מחוץ לרחם. הרקמה דמוית רירית הרחם גדלה לרוב באגן, בשחלות ובחצוצרות, במקרים חמורים הרקמה עלולה להתפשט מעבר למערכת הרבייה. למעלה מ-11% נשים בגילאי 15 עד 44 עשויות לסבול מאנדומטריוזיס....

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) תסמינים, גורמים וטיפול

תסמונת שחלות פוליציסטיות Polycystic ovary syndrome (או בקיצור PCOS) היא תופעה שכיחה ביותר בקרב נשים. היא מתאפיינת בחוסר איזון הורמונלי, רמות גבוהות של אנדרוגנים, ציסטות קטנות רבות בשחלות ולעיתים הפסקת הביוץ. PCOS יכול לגרום להחמצה או לאי סדירות של הוסת, צמיחת שיער עודפת, אקנה, אי פוריות ועלייה במשקל. למרות שתסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) אינה חולפת לצמיתות, טיפול נכון בגישה טבעית יחד עם תוספי תזונה מסוימים, ושינויים תזונתיים עשויים לעזור לטפל בתופעות ולהקל על התסמינים....

הקשר בין דיכאון לגיל המעבר

הזמן שלפני גיל המעבר (פרימנופאוזה) יכול להיות רכבת הרים פיזית ורגשית עבור חלק מהנשים. מה שנקרא "שינוי החיים" מגיע עם רשימה של תסמינים המופעלים על ידי שינויים הורמונליים - גלי חום, נדודי שינה, תנודות במצב הרוח ואפילו דיכאון....

עישון סיגריות בזמן שימוש באמצעי מניעה הורמונליים

עישון סיגריות בעת שימוש באמצעי מניעה הורמונליים מעלה את הסיכון למחלות לב ולפגיעה בכלי הדם. אחת האזהרות הראשונות בעלון לצרכן בכל חפיסת גלולות למניעת הריון מתייחסת להמלצה להימנע מעישון בזמן נטילת גלולות למניעת הריון....

טיפול טבעי בגלי חום

גלי חום היא תופעה שכיחה המלווה נשים רבות בגילאים שונים, אך מתקשרת בעיקר לתקופת גיל המעבר בה חלים שינויים הורמונליים בגוף האישה. איך מרגיש גל חום? גל חום הוא תחושה של חום עז שלא נגרמת ממקור חיצוני. גלי חום יכולים להופיע בפתאומיות, או להיות מורגשים בהתפרצות למשך כמה דקות. ...

מוצרים מומלצים עבורך

1 חוות דעת
5/5

89

Animé הוא נוזל סיכוך טיפולי על בסיס מים המקנה לחות באזור ...

168

ג'ל קוטל זרע המפחית את תנועתיות תאי הזרע על ידי שינוי ה-p...
1 חוות דעת
5/5

389

דיאפרגמה עגולה המגיעה ב-7 מידות להתאמה מושלמת!
1 חוות דעת
5/5

79

להחדרה והסרה נוחה של דיאפרגמת caya ו- singa
4 חוות דעת
5/5

349

מכסה את פתח צוואר הרחם ובכך חוסמת את מעבר הזרע מהנרתיק אל...
1 חוות דעת
5/5

229

נוזל סיכה ידידותי לזרע המתוכנן לעזור בכניסה טבעית להיריון...
2 חוות דעת
5/5

139

כמוסות נרתיקיות פשוטות המוחדרות לנרתיק ומעניקות הקלה מידי...
התחילו צ'אט
1
צריכות עזרה?
היי,
צריכות עזרה?
דילוג לתוכן