מתח לחץ טראומה

השפעות מתח לחץ וטראומה על גוף האישה

בימים מתוחים אלה חשוב להיות קשובה לאופן שבו הגוף שלך מבטא את השפעות המתח ולנקוט באמצעים יזומים כדי להקל עליהם.

מתח נפשי, לחץ וטראומה משפיעים על גוף האישה ומהווים גורמים לבעיות פיזיות ופסיכולוגיות כאחד, כולל חרדה, הפרעות שינה ושינויים בדפוסי הווסת. נשים יכולות לחוות מתח בצורה שונה מגברים בשל שילוב של גורמים ביולוגיים, פסיכולוגיים וסוציו-תרבותיים. תנודות הורמונליות עשויות להשפיע על תגובת הגוף לשינויים חיצוניים ולהתבטא באופן שונה מאישה לאישה.
בימים מתוחים אלה חשוב להיות קשובה לאופן שבו הגוף שלך מבטא את השפעות המתח ולנקוט באמצעים יזומים כדי להקל עליהם.

מהם התסמינים הנפוצים של מתח אצל אישה?

תסמינים אופייניים של מתח עשויים לכלול:

  • סימפטומים רגשיים
  • חרדה או דאגה מוגברת
  • שינויים במצב הרוח
  • עצבנות או כעס
  • עצב או דיכאון
  • ירידה בחשק המיני
  • סימפטומים קוגניטיביים כמו פגיעה בזיכרון ובלבול
  • קושי להתרכז
  • שִׁכחָה
  • קושי בקבלת החלטות
  • חשיבה שלילית

תסמינים פיזיים

  • מתח שרירים וכאבי ראש
  • עייפות ואנרגיה נמוכה
  • הפרעות שינה (נדודי שינה או שנת יתר)
  • שינויים בתיאבון (אכילת יתר או אובדן תיאבון)
  • בעיות עיכול (למשל, כאבי בטן או בחילות,שינויים ביציאות)
  • מערכת חיסונית מוחלשת, עלול להוביל למחלות תכופות יותר
  • לחץ דם מוגבר
  • אי סדירות במחזור
  • בעיות עור (למשל, אקנה או אקזמה)
  • בעיות פוריות

כיצד משפיע לחץ על הגוף הנשי?

בעוד שגם גברים וגם נשים יכולים להיות מושפעים פיזית מלחץ, נשים עשויות לחוות לפעמים תגובות פיזיולוגיות ייחודיות לגורמי לחץ.

הפרעות במחזור החודשי

תופעות שכיחות מתבטאות באי סדירות במחזור החודשי. מתח כרוני יכול להוביל למחזורים לא סדירים, הפסקת מחזור או תסמינים חמורים יותר של תסמונת קדם וסתית (PMS). כאבים והתכווצויות חזקים מהרגיל, דימום כבד, תנודות במצב הרוח וכאבים באזור הגב התחתון יכולים להיות מורגשים בצורה מוגברת מבדרך כלל.

בעיות פוריות

רמות מתח גבוהות נקשרו לקשיים בכניסה להריון. בזמנים של מתח, בנוסף ללחץ בניסיון להיכנס להריון יכול גם להחמיר את הבעיה. מחקר מציע כי טיפול פסיכולוגי להקלה בעת מצוקה עשוי לשפר את תוצאות הפוריות של נשים המנסות להיכנס להריון.

שינויים הורמונליים

מתח יכול לשבש את האיזון ההורמונלי, מצב שעשוי להשפיע על מצב הרוח ועל הבריאות הכללית. נדודי שינה או שינה יתרה, עליה או ירידה במשקל, ירידה בחשק המיני ובעיות עור כמו אקנה ואקזמה. כל אלה קשורים למצוקה וטראומה, זוהי הדרך של הגוף לאותת על מצב חירום המצריך שינוי והפוגה ברמות הסטרס.

רגישות מוגברת לכאב

מתח יכול להוריד את סבילות הכאב, מה שהופך נשים לרגישות יותר למצבים כמו כאבי ראש, התקפי מיגרנה וכאב כרוני. אל תתעלמי מסימני הגוף, נסי לתקשר לסביבה הקרובה על המצוקה והעדיפי מנוחה ורגיעה.

איך אפשר להקל על התופעות של מצבי מתח לחץ וטראומה?

פעילות גופנית סדירה

פעילות גופנית מסייעת בהפחתת הורמוני הלחץ ומעודדת שחרור של אנדורפינים, הורמונים האחראים להעלאת מצב הרוח באופן טבעי.

תזונה מאוזנת

תזונה מאוזנת עשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וחלבונים יכולה לתמוך בהרגשה הכללית ובניהול המתחים. הקצבת זמן קבוע לארוחה בסביבה שקטה, רגועה ונוחה יכולה לסייע בספיגה טובה יותר של המזון.

שינה מספקת

תעדוף היגיינת שינה טובה על ידי שמירה על לוח זמנים קבוע של שינה ויצירת שגרת שינה נינוחה.

מיינדפולנס והרפיה

טכניקות כגון מדיטציה, תרגילי נשימה עמוקה והרפיית שרירים יכולות לעזור להפחית מתח. תרגול יוגה והאזנה למוזיקה מרגיעה יאפשרו לך להתנתק ולהקדיש זמן ריפוי לעצמך.

תמיכה חברתית

נסי ליצור סביבה עוטפת בחברים ומשפחה, שכן קשרים חברתיים יכולים לספק תמיכה רגשית בזמנים קשים. מחקר שנערך בקרב מבוגרים וצעירים מצביע על כך שתמיכה חברתית יכולה להיות גורם מגן משמעותי לבריאות הנפש.

תחביבים ותחומי עניין

שלבי בלוח הזמנים היומי פעילויות שאת נהנת לעשות כדי להפיג מתחים ולקדם תחושת סיפוק.

 

אם את מתמודדת עם לחץ, חשוב להכיר בכך שזה יכול להשפיע עליך פיזית, רגשית והתנהגותית. שימי לב לתסמינים כמו עייפות, עצבנות, אי סדירות במחזור החודשי ומתח. מתח יכול להזיק לבריאות הנפשית והגופנית כאחד, אל תהססי לחפש תמיכה ולתרגל טיפול עצמי כדי לנהל אותו ביעילות.
ישנם מגוון גורמים מקצועיים לקבלת תמיכה, וארגוני סיוע המציעים עזרה נפשית ללא עלות.

ארגוני סיוע המציעים עזרה נפשית ללא עלות

ער״ן

עמותת ער”ן – עזרה ראשונה נפשית – היא העמותה הישראלית הגדולה ביותר לתמיכה נפשית. תוכלי ליצור קשר במספר 03-6391201 במשך 24/7. בנוסף לסיוע נפשי בצ’אט באתר, בווטסאפ או בסמס במספר טלפון 0529993544 – זמינים בין השעות 08:00 עד חצות.

נט”ל

נט״ל היא עמותה לנפגעי טראומה על רקע נפשי. קו סיוע של נט״ל בטל’ 1-800-363-363, או באתר https://www.natal.org.il.

על״ם

עמותת על”ם לנוער במצבי סיכון פתחה קו לייעוץ, תמיכה וסיוע עקב המצב הביטחוני. ניתן לפנות לצ’אט האנונימי באתר העמותה https://www.elem.org.il , או בוואטסאפ במספר 0549424062.

ד"ר ענת זהבי

Ph.D. מנכ"לית טרגרין מדיקל

גנטיקאית בעלת שם בתחום הביולוגיה של החלבונים וציטוגנטיקה. בעלת למעלה מ-15 שנות ניסיון הן במחקר והן בניהול מעבדות רפואיות. לפני שהקימה את חברת טרגרין מדיקל עבדה בבתי החולים מאיר ותל השומר, שם החלה התעניינותה ברפואה מותאמת אישית. לענת תואר Ph.D. במיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית מבית הספר לרפואה על שם סאקלר, באוניברסיטת תל אביב.

מאמרים נוספים

מלחמה, מיניות ובייבי בום

בימים אלה שהמדינה במצב לחימה, הרצון להמשכיות כמו בזמני מלחמה בעבר, גובר על הקושי המורגש מצפון ועד דרום. בין אם הגעגועים לבני הזוג שנמצאים בשירות צבאי, ובין אם הכמיהה להכניס חיים חדשים לחייהם של זוגות רבים, נראה שהבחירה בחיים חזקה מהפחד וחוסר הוודאות הקיומי ששוררים במדינה....

אנדומטריוזיס – זיהוי וטיפול טבעי

אנדומטריוזיס היא תסמונת המשפיעה על איברי הרבייה הנשיים, כאשר תאים הדומים לרירית הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, צומחים מחוץ לרחם. הרקמה דמוית רירית הרחם גדלה לרוב באגן, בשחלות ובחצוצרות, במקרים חמורים הרקמה עלולה להתפשט מעבר למערכת הרבייה. למעלה מ-11% נשים בגילאי 15 עד 44 עשויות לסבול מאנדומטריוזיס....

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) תסמינים, גורמים וטיפול

תסמונת שחלות פוליציסטיות Polycystic ovary syndrome (או בקיצור PCOS) היא תופעה שכיחה ביותר בקרב נשים. היא מתאפיינת בחוסר איזון הורמונלי, רמות גבוהות של אנדרוגנים, ציסטות קטנות רבות בשחלות ולעיתים הפסקת הביוץ. PCOS יכול לגרום להחמצה או לאי סדירות של הוסת, צמיחת שיער עודפת, אקנה, אי פוריות ועלייה במשקל. למרות שתסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) אינה חולפת לצמיתות, טיפול נכון בגישה טבעית יחד עם תוספי תזונה מסוימים, ושינויים תזונתיים עשויים לעזור לטפל בתופעות ולהקל על התסמינים....

הקשר בין דיכאון לגיל המעבר

הזמן שלפני גיל המעבר (פרימנופאוזה) יכול להיות רכבת הרים פיזית ורגשית עבור חלק מהנשים. מה שנקרא "שינוי החיים" מגיע עם רשימה של תסמינים המופעלים על ידי שינויים הורמונליים - גלי חום, נדודי שינה, תנודות במצב הרוח ואפילו דיכאון....

עישון סיגריות בזמן שימוש באמצעי מניעה הורמונליים

עישון סיגריות בעת שימוש באמצעי מניעה הורמונליים מעלה את הסיכון למחלות לב ולפגיעה בכלי הדם. אחת האזהרות הראשונות בעלון לצרכן בכל חפיסת גלולות למניעת הריון מתייחסת להמלצה להימנע מעישון בזמן נטילת גלולות למניעת הריון....

טיפול טבעי בגלי חום

גלי חום היא תופעה שכיחה המלווה נשים רבות בגילאים שונים, אך מתקשרת בעיקר לתקופת גיל המעבר בה חלים שינויים הורמונליים בגוף האישה. איך מרגיש גל חום? גל חום הוא תחושה של חום עז שלא נגרמת ממקור חיצוני. גלי חום יכולים להופיע בפתאומיות, או להיות מורגשים בהתפרצות למשך כמה דקות. ...

מוצרים מומלצים עבורך

1 חוות דעת
5/5

89

Animé הוא נוזל סיכוך טיפולי על בסיס מים המקנה לחות באזור ...

168

ג'ל קוטל זרע המפחית את תנועתיות תאי הזרע על ידי שינוי ה-p...
1 חוות דעת
5/5

389

דיאפרגמה עגולה המגיעה ב-7 מידות להתאמה מושלמת!
1 חוות דעת
5/5

79

להחדרה והסרה נוחה של דיאפרגמת caya ו- singa
4 חוות דעת
5/5

349

מכסה את פתח צוואר הרחם ובכך חוסמת את מעבר הזרע מהנרתיק אל...
1 חוות דעת
5/5

229

נוזל סיכה ידידותי לזרע המתוכנן לעזור בכניסה טבעית להיריון...
2 חוות דעת
5/5

139

כמוסות נרתיקיות פשוטות המוחדרות לנרתיק ומעניקות הקלה מידי...
התחילו צ'אט
1
צריכות עזרה?
היי,
צריכות עזרה?
דילוג לתוכן