משלוח חינם בקניה מעל 400 ₪
גיל המעבר

מהו גיל המעבר?

מחזור לא סדיר, גלי חום, דליפת שתן, יובש בנרתיק, ירידה בחשק המיני, ירידה ברמות הסידן, שינויים במראה, בעיות נפשיות - כל אלה מאפיינים את גיל המעבר. גיל המעבר הוא הזמן שמסמן את סיום המחזורים שלך. האבחנה המדויקת לגיל המעבר היא לאחר שעברת 12 חודשים ללא מחזור חודשי. גיל המעבר יכול להתרחש בשנות ה-40 או ה-50 שלך, אבל הגיל הממוצע הוא 51.

גיל המעבר הוא תהליך טבעי, אבל התסמינים הגופניים, כמו: מחזור לא סדיר – הדבר הראשון שנפגע הוא המחזור. רוב הנשים יחוו מחזור לא סדיר או מצב בו הווסת אינה מגיעה אחת לחודש או דימומים רבים במהלך החודש, כלומר המחזור עצמו מתקצר. מצב זה יכול להיות מלווה גם בדימום כבד יותר.

 

גלי חום
גלי חום

גלי חום

לתסמין זה נשים מייחסות חשיבות רבה. גלי חום הם מצב של הרגשה שהחום בגוף עולה, והוא יוצר הזעה ותחושת “בערה מפנים”. יש נשים שאף הופכות להיות אדומות בזמן גל החום.
לחץ דם גבוה – להורמונים הנשיים תפקיד חשוב מאוד בהגנה על הלב וכלי הדם. למעשה, הודות להורמונים הנשיים נדיר לשמוע על בעיות קרדיו וסקולריות בנשים מתחת לגיל 40. אך עם הירידה בהפרשת ההורמונים, הסיכון לבעיות אלו עולה – לחץ הדם מתחיל לעלות ומהר מאוד משתווה הסיכון לזה הקיים בגברים.

 

ירידה ברמות הסידן
ירידה ברמות הסידן

ירידה ברמות הסידן

השפעה נוספת הנובעת מחוסר באסטרוגן היא על העצמות. כאשר מופסקת אספקת האסטרוגן, ספיגת הסידן בגוף יורדת ודחיסות העצם נפגעת. בעיה זו משמעותית יותר בנשים רזות או מעשנות, וקיים סיכון להתפתחות של אוסטאופורוזיס. הדבר יכול להתבטא גם בנטייה לכאבים במפרקים ולדקירות בשרירים.

 

בעיות נפשיות
בעיות נפשיות

בעיות נפשיות

בעיות נפשיות נפוצות שעלולות לצוץ הן אינסומניה, ירידה בסיבולת הנפשית ונטייה לעצבנות, לעיתים אף נטייה לדכדוך. פעמים רבות, לצד השינויים הורמונליים מתרחשת גם תסמונת הקן הריק (עזיבתם של הילדים את הבית), מה שעלול להוביל להחרפת המצב הנפשי.

 

ירידה בחשק המיני
ירידה בחשק המיני

ירידה בחשק המיני

ישנה ירידה בחשק המיני מצב שמחמיר עקב השפעת חוסר האסטרוגן על הנרתיק, קירות הנרתיק הופכים למנוונים ולדקים יותר, ונוצר מצב של היפר רגישות, אשר עלול להוביל ליובש בנרתיק, כל השינויים המקומיים הללו עלולים להפוך את יחסי המין ללא נעימים. ישנם מגוון פתרונות לטיפול ביובש בנרתיק כדוגמת כמוסות וגינליות ללא הורמונים הנותנות מענה עבור יובש נרתיקי ותופעות הלוואי שלו.

 

שינויים במראה
שינויים במראה

שינויים במראה

כאשר מתרחשת ירידה בהורמונים הנשיים, ההורמונים האנדרוגנים נוטים להשתלט במקומם. העלייה ברמות הורמונים גבריים אלו מובילה פעמים רבות לשיעור יתר באזור הפנים ולנשירת שיער הראש. בנוסף, העור הופך לדק יותר ומופיעים יותר קמטים. יש גם שינוי בפיזור השומן באזור המותניים, בדומה לגברים, וכתוצאה מהירידה בהורמונים הנשיים, חל שינוי במטבוליזם ונשים בגיל המעבר מתלוננות על עלייה במשקל, שאותו הם מתקשות להשיל.

 

דליפת שתן
דליפת שתן

דליפת שתן

הירידה באסטרוגן מובילה להורדת המתח של סגירת השופכה ביחד עם ירידת המתח של שריר השלפוחית , מצב שעלול לגרום לדליפת שתן, שמחמירה עם העלייה במשקל.
חום ותסמינים רגשיים של גיל המעבר עלולים לשבש את השינה שלך, להוריד את האנרגיה שלך או להשפיע על הבריאות הנפשית ואורח החיים שלך. כיום קיימים טיפולים יעילים רבים, החל מטיפולים המשפרים את אורח החיים או טיפול הורמונלי.

 

בואו יחד נשבור כמה מיתוסים של גיל המעבר:

האם אישה בגיל המעבר אינה מסוגלת להרות?

נשים בגיל המעבר מסוגלות להרות ואף נכנסות לעתים להריון. אם את מתחת לגיל חמישים ואינך מעוניינת להרות יש להמשיך להשתמש באמצעי מניעה במשך שנתיים לאחר קבלת המחזור האחרון. אם עברת את גיל חמישים יש להמשיך להשתמש באמצעי מניעה במשך תקופה של שנה.

האם לנשים בגיל המעבר יש נטייה לעולות במשקל?

טרם הוכח מדעית קיום קשר בין השינויים ההורמונליים שמאפיינים את גיל המעבר לבין עליה במשקל הגוף. מניחים כי העלייה האופיינית במשקל נגרמת עקב ירידה בפעילות גופנית ותהליכי הזדקנות הגוף.
האם אמך חוותה תופעות חמורות של גיל המעבר גם את תחווי כאלוה?
אין כל הוכחה מדעית לטענה זו. יחד עם זאת ידוע שאימהות ובנות עוברות את התקופה פחות או יותר באותו טווח גילאים.

האם גיל המעבר נחשב מחלה?

לא, גיל המעבר אינו מחלה יחד עם זאת חלק מהתופעות שנלוות לגיל המעבר עלולות להתפתח למצבי מחלה (לדוגמה, דלדול עצם ומחלות לב), ולכן יש לתת את הדעת לכך ולנקוט בצעדי מנע. הידע הרפואי שקיים כיום מאפשר מתן פתרונות טובים עבור חלק מתופעות הלוואי שכרוכות בגיל המעבר. למרות שאין מדובר במחלה, ניתן להיעזר באמצעים תרופתיים על מנת להקל על תופעותיו.

האם גיל המעבר ותופעותיו אופייניים למאה ה-21?

זה אכן נכון, בסוף המאה הקודמת עלתה תוחלת חיי הנשים בכ-30 שנים לעומת תחילתה. בעוד שבתחילת המאה הקודמת אורך חיים ממוצע של אישה היה כ- 50 שנים, היום אורך החיים הממוצע של נשים בישראל הוא למעלה משמונים שנים. המשמעות היא שכשליש מתקופת חייה של אישה מתרחש כיום בגיל המעבר.

ד"ר ענת זהבי

Ph.D. מנכ"לית טרגרין מדיקל

גנטיקאית בעלת שם בתחום הביולוגיה של החלבונים וציטוגנטיקה. בעלת למעלה מ-15 שנות ניסיון הן במחקר והן בניהול מעבדות רפואיות. לפני שהקימה את חברת טרגרין מדיקל עבדה בבתי החולים מאיר ותל השומר, שם החלה התעניינותה ברפואה מותאמת אישית. לענת תואר Ph.D. במיקרוביולוגיה ואימונולוגיה קלינית מבית הספר לרפואה על שם סאקלר, באוניברסיטת תל אביב.

מאמרים נוספים

ההשפעות של צריכת קפאין במהלך ההריון

השאלה האם וכיצד צריכת קפה במהלך ההריון משפיעה על בריאות האם והעובר המתפתח הייתה נושא למחקר מתמיד ולמחלוקות רבות...

6 טיפים לבריאות הנרתיק: מניעה, טיפול ותחזוקה

שמירה על נרתיק בריא וחיוני קלה יותר ממה שחשבת. הכל מתחיל בהבנת הגוף שלך, בידיעה מה עובד בשבילך, ושיחה...

מלחמה, מיניות ובייבי בום

בימים אלה שהמדינה במצב לחימה, הרצון להמשכיות כמו בזמני מלחמה בעבר, גובר על הקושי המורגש מצפון ועד דרום. בין...

השפעות מתח לחץ וטראומה על גוף האישה

בימים מתוחים אלה חשוב להיות קשובה לאופן שבו הגוף שלך מבטא את השפעות המתח ולנקוט באמצעים יזומים כדי להקל...

אנדומטריוזיס – זיהוי וטיפול טבעי

אנדומטריוזיס היא תסמונת המשפיעה על איברי הרבייה הנשיים, כאשר תאים הדומים לרירית הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, צומחים מחוץ...

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) תסמינים, גורמים וטיפול

תסמונת שחלות פוליציסטיות Polycystic ovary syndrome (או בקיצור PCOS) היא תופעה שכיחה ביותר בקרב נשים. היא מתאפיינת בחוסר איזון...

מוצרים מומלצים עבורך

1 חוות דעת
5/5

89

Animé הוא נוזל סיכוך טיפולי על בסיס מים המקנה לחות באזור ...
1 חוות דעת
5/5

229

נוזל סיכה ידידותי לזרע המתוכנן לעזור בכניסה טבעית להיריון...
2 חוות דעת
5/5

139

כמוסות נרתיקיות פשוטות המוחדרות לנרתיק ומעניקות הקלה מידי...

תפריט

התחילו צ'אט
1
צריכות עזרה?
היי,
צריכות עזרה?
דילוג לתוכן