אמצעי מניעה הורמונליים וירידה בחשק המיני

אמצעי מניעה הורמונליים וירידה בחשק המיני

שמת לב לירידה לא אופיינית בחשק המיני? יכול להיות שאת חווה לחץ תקופתי ועייפות. אך יתכן שרמת ההורמונים בגופך משפיעה על הליבידו שלך. אמצעי מניעה הורמונליים אמנם ידועים באחוזי יעילות גבוהים במניעת הריון, אך לעיתים מלווים בתופעות לוואי לא רצויות, כולל ירידה בחשק המיני. אמצעי מניעה הורמונליים ובניהם גלולות למניעת הריון, התקן תוך רחמי וטבעת וגינלית משחררים למחזור הדם הורמונים סינטטיים בכמויות משתנות, המשותף לכולם היא השפעה הישירה על תפקוד גוף האישה.

כשזה מגיע למיניות, החשק המיני שלך הוא רק חלק אחד שיש לקחת בחשבון. עוררות גופנית, היכולת להגיע לאורגזמה וכל כאב או גירוי שאת חווה במהלך קיום יחסי מין יכולים כולם להשפיע רמת הפעילות המינית. יכול להיות שיש לך חשק מיני גבוה, אבל את מתקשה להרגיש מגורה. (כן, הם שני דברים שונים). אולי אין לך שום בעיה להיכנס למצב רוח או לחוות עוררות, אבל את חווה לעתים קרובות כאב במהלך יחסי מין. אולי את מתקשה לחוות אורגזמה בקלות, אם בכלל. חשוב לזכור ששינויים קבועים בחשק המיני במהלך המחזור החודשי שלך הם דבר נורמלי. במילים אחרות, ייתכן שתבחיני שהחשק המיני שלך עולה בזמנים מסוימים בחודש ויורד בזמנים אחרים. עם זאת, אמצעי מניעה מבוססי הורמונים, עשויים להשפיע על חלק מהבעיות הללו.

מהו ליבידו?

ליבידו, או יצר מיני, הוא פשוט הרצון שלך לקיים יחסי מין. אבל הגורמים הבסיסיים השולטים בחשק המיני שלך הם הכל מלבד פשוטים לניתוח.
אין רמה “נכונה” או “לא נכונה” של חשק מיני, הוא יכול להיות שונה מאדם לאדם.
רמת יצר מיני שונה מאדם לאדם. חלק מהאנשים חושקים במין מספר פעמים ביום, בעוד שאחרים יכולים לחוש מסופקים ולהמשיך בשגרה חייהם שבועות או חודשים בלעדיו. שינויים בחשק המיני הם בעיה רק אם הם מהווים בעיה במערכות היחסים שלך ומפריעים לאיכות החיים שלך.

כיצד אמצעי מניעה הורמונליים יכולים להשפיע על החשק המיני שלך?

השפעת אמצעי המניעה ההורמונליים מתבטאת בירידה ברמת הטסטוסטרון בדם. זהו ההורמון האחראי בין היתר לחשק המיני. רבים טועים במחשבה על הטסטוסטרון כהורמון גברי בלבד. למעשה זהו הורמון בעל תפקיד חשוב ביותר במערכת הנשית. בעוד שהסיבות המדויקות לאופן פעולת החשק המיני בנשים עדיין נחקרות, הקשר בין אמצעי מניעה לליבידו נובע בעיקר מההורמונים המשמשים בתרופות אלו. כתוצאה משינוי ברמות ההורמונים בגוף, מערכת הרבייה מפסיקה לייצר ביציות, דבר המונע אפשרות של קליטת הריון. במצב טבעי בו הגוף מייצר ביצית ללא התערבות חיצונית השחלות מייצרות הורמונים זכריים, הידועים כאנדרוגנים, המניעים את החשק המיני אצל נשים. כאשר השחלות מדוכאות, רמות ייצור האנדרוגנים יורדות באופן משמעותי. בעוד שהפסקת הביוץ עשויה למנוע מאישה להיכנס להריון, הוא עשוי גם למנוע מנשים רבות להיכנס ל”מצב רוח” הודות למחסור באנדרוגנים.
שיבוש באיזון ההורמונלי יכול להיות אחראי על התשוקה המינית.

שינויים ברמת ההורמונים עשויים לגרום בין היתר לתופעות לוואי שונות כגון:

  • עייפות
  • סְחַרחוֹרֶת
  • בחילה
  • נפיחות
  • עלייה במשקל
  • שדיים כואבים או רגישים
  • דִכָּאוֹן
  • חֲרָדָה
  • מחזור לא סדיר או דימום לא אופייני
  • זיהום פטרייתי
  • התכווצויות
  • יובש מוגבר בנרתיק
  • שינויים בתדירות או בעוצמת האורגזמה

עם זאת, מיניות בריאה לא קשורה רק בהורמונים. חשק מיני יכול להיות מושפע מגורמים שונים: גיל, הפרטנר שלך, המקום והזמן, תחושות והרגשות פיזיות ומנטליות ועוד.

האם יש סימנים שאת יכולה לחפש?

התחושה של דאגה להיכנס להריון לא מתוכנן בהחלט עשויה להשפיע עליך. נטילת גלולות למניעת הריון יכולה לתת לך ולפרטנר שלך שקט ושחרור מדאגות, אבל ברגע האמת את לא ב”מצב רוח”. את עשויה לתהות אם הגורם העיקרי הוא אמצעי המניעה שבחרת או גורם אחר לגמרי. לא תמיד קל לדעת, אך ייתכן ותהליך של שלילת גורמים, כדי לצמצם כמה סיבות אפשריות יהיה יעיל. בעוד שהסיבות המדויקות לאופן פעולת החשק המיני בנשים עדיין נחקרות, הקשר בין אמצעי מניעה לליבידו נובע בעיקר מההורמונים המשמשים בתרופות אלו.

שיבוש באיזון ההורמונלי יכול להיות אחראי על התשוקה המינית שלך אם:

  • לא חווית מתח או שינויים לאחרונה במערכת היחסים שלך או בחייך האישיים.
  • אין לך תסמינים בריאותיים פיזיים או נפשיים שעשויים להשפיע על החשק המיני שלך.
  • לא ביצעת שינויים משמעותיים בהרגלי האכילה, הפעילות הגופנית או השינה שלך.
  • דיכאון ושינויים במצב הרוח בזמן שימוש באמצעי מניעה הורמונליים הם תופעה שכיחה ביותר. לא תמיד קל לזהות דיכאון, אבל יכולה להיות לו השפעה משמעותית על החשק המיני, כמו על היבטים נוספים של בריאות גופנית ונפשית.

מה כדאי לדעת לפני שאת מחליטה להחליף אמצעי מניעה?

חשוב לציין שאין שתי חוויות זהות.
נשים שהפסיקו להשתמש באמצעי מניעה הורמונליים מדווחות שהבחינו בשינויים פיזיים ונפשיים, במיוחד אם השתמשו באמצעי המניעה ההורמונלי לפרק זמן ממושך.
חשק מיני טוב יותר, אקנה גרוע יותר, שיפור במצב הרוח ושינויים במשקל הם רק חלק מתוצאות של הפסקה בצריכת הורמונים מלאכותיים, אם כי שינויים אלו יכולים להיות זמניים ולהיות מורגשים במידות שונות מאישה לאישה. לעיתים התרופה הייתה “פלסטר” זמני לתופעות שהיו קיימות, ואלה חוזרות לחייהן של נשים בסיום השימוש באמצעי מניעה הורמונליים. ברוב המקרים, תסמינים אלה מופיעים בחודשים הראשונים, שכן הגוף צריך זמן להגיע למצב אופטימלי חדש של איזון הורמונלי משלו. זמן ההסתגלות שונה מאישה לאישה ואף תלוי בפרק הזמן בו הגוף הורגל לצריכת הורומונים סינטטיים. תזונה מיטיבה, פעילות גופנית, תמיכה מהסביבה ושיח פתוח וכנה (במידה וניתן) עם הפרטנר שלך, כל אלה יהוו עבורך סביבה נכונה ובריאה ותומכת שתאפשר לגוף שלך לשוב למצב הרמוני. מומלץ להתייעץ עם גורם מוסמך כמו יועצת בריאות האישה,אחות, או רופא שילוו בתהליך ויוכלו לתת מענה לכל שינוי שאת חשה.
נשים רבות חוששות מהתופעות המלוות בתהליך ניקוי הגוף מהורמונים, אך חשוב לזכור שזמן דרוש לשינויים.

לסיכום

אם את חושבת שאמצעי מניעת ההריון שלך גורם לתופעות לוואי לא רצויות כלשהן, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי. ישנן פעולות רבות ושונות שאת יכול לנקוט כדי להחזיר את החשק המיני שלך. ייעוץ מקצועי וליווי שמותאם לאורח החיים שלך יהיה הצעד הראשון בדרך לפתרון תופעות הלוואי.

ד"ר ג'נט בריטו היא מטפלת מינית מוסמכת, מפקחת, דוברת, מאמנת וסופרת בעלת תואר Ph.D בפסיכולוגיה קלינית מאוניבריסטת קולומביה ניו יורק.

מאמרים נוספים

מלחמה, מיניות ובייבי בום

בימים אלה שהמדינה במצב לחימה, הרצון להמשכיות כמו בזמני מלחמה בעבר, גובר על הקושי המורגש מצפון ועד דרום. בין אם הגעגועים לבני הזוג שנמצאים בשירות צבאי, ובין אם הכמיהה להכניס חיים חדשים לחייהם של זוגות רבים, נראה שהבחירה בחיים חזקה מהפחד וחוסר הוודאות הקיומי ששוררים במדינה....

השפעות מתח לחץ וטראומה על גוף האישה

בימים מתוחים אלה חשוב להיות קשובה לאופן שבו הגוף שלך מבטא את השפעות המתח ולנקוט באמצעים יזומים כדי להקל עליהם....

אנדומטריוזיס – זיהוי וטיפול טבעי

אנדומטריוזיס היא תסמונת המשפיעה על איברי הרבייה הנשיים, כאשר תאים הדומים לרירית הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, צומחים מחוץ לרחם. הרקמה דמוית רירית הרחם גדלה לרוב באגן, בשחלות ובחצוצרות, במקרים חמורים הרקמה עלולה להתפשט מעבר למערכת הרבייה. למעלה מ-11% נשים בגילאי 15 עד 44 עשויות לסבול מאנדומטריוזיס....

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) תסמינים, גורמים וטיפול

תסמונת שחלות פוליציסטיות Polycystic ovary syndrome (או בקיצור PCOS) היא תופעה שכיחה ביותר בקרב נשים. היא מתאפיינת בחוסר איזון הורמונלי, רמות גבוהות של אנדרוגנים, ציסטות קטנות רבות בשחלות ולעיתים הפסקת הביוץ. PCOS יכול לגרום להחמצה או לאי סדירות של הוסת, צמיחת שיער עודפת, אקנה, אי פוריות ועלייה במשקל. למרות שתסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) אינה חולפת לצמיתות, טיפול נכון בגישה טבעית יחד עם תוספי תזונה מסוימים, ושינויים תזונתיים עשויים לעזור לטפל בתופעות ולהקל על התסמינים....

הקשר בין דיכאון לגיל המעבר

הזמן שלפני גיל המעבר (פרימנופאוזה) יכול להיות רכבת הרים פיזית ורגשית עבור חלק מהנשים. מה שנקרא "שינוי החיים" מגיע עם רשימה של תסמינים המופעלים על ידי שינויים הורמונליים - גלי חום, נדודי שינה, תנודות במצב הרוח ואפילו דיכאון....

עישון סיגריות בזמן שימוש באמצעי מניעה הורמונליים

עישון סיגריות בעת שימוש באמצעי מניעה הורמונליים מעלה את הסיכון למחלות לב ולפגיעה בכלי הדם. אחת האזהרות הראשונות בעלון לצרכן בכל חפיסת גלולות למניעת הריון מתייחסת להמלצה להימנע מעישון בזמן נטילת גלולות למניעת הריון....

מוצרים מומלצים עבורך

168

ג'ל קוטל זרע המפחית את תנועתיות תאי הזרע על ידי שינוי ה-p...
1 חוות דעת
5/5

389

דיאפרגמה עגולה המגיעה ב-7 מידות להתאמה מושלמת!
1 חוות דעת
5/5

79

להחדרה והסרה נוחה של דיאפרגמת caya ו- singa
4 חוות דעת
5/5

349

מכסה את פתח צוואר הרחם ובכך חוסמת את מעבר הזרע מהנרתיק אל...
3 חוות דעת
5/5

139

ג'ל קוטל זרע המפחית את תנועתיות תאי הזרע על ידי שינוי ה-p...

29

3 יחידות מוליך נרתיקי לג'ל או קרם
התחילו צ'אט
1
צריכות עזרה?
היי,
צריכות עזרה?
דילוג לתוכן