אמצעי מניעה הורמונליים

אמצעי מניעה הורמונליים – בחירות בחיי אישה מודעת

אמצעי מניעה הורמונליים מגיעים בצורת שונות, השכיחות מבניהן הן גלולות למניעת הריון, התקן תוך רחמי הורמונלי, זריקות, מדבקה וטבעת וגינאלית המשחררים הורמונים למחזור הדם. עבור חלק מהנשים, תופעות הלוואי של אמצעי מניעה הורמונליים משפיעים על חיי יום יום באופן משמעותי. חלק מהרופאים עדיין מתעלמים מהקשר בין התופעות הקשות וצריכת הורמונים מלאכותיים, מה שמקשה על נשים להיות מאובחנות ולקבל טיפול הולם בזמן.

סימנים מקדימים לאורך ההיסטוריה

לממסד הרפואי יש היסטוריה ארוכה של ערעור חוויותיהן של נשים. בימי יוון העתיקה, האמינו שהרחם הוא יצור חי שגרם לנשים להשתגע. מאות שנים מאוחר יותר, בתחילת שנות ה-1900, רופאים ראו בנשים עבדות להורמונים המשתנים שלהן, ולעתים קרובות ביטלו תסמינים רבים בטענה שנקראה “היסטריה”.

בעוד שהיסטריה היא כבר לא אבחנה רשמית, נשים עדיין נאבקות לנער סטריאוטיפים סקסיסטיים בכל הנוגע לבריאותן. מחקרים אחרונים הראו כי נשים צעירות נוטות פחות מגברים לפנות לטיפול רפואי כשהן מפגינות תסמינים של התקף לב, מחשש שיראו בהן היפוכונדריות. נתונים נוספים הראו שפחות מאחד מכל חמישה נותני שירות רפואיים לא הצליחו לזהות את התסמינים של מחלות לב אצל נשים.

מחקרים שהוקדשו לבחינת הטיה מגדרית ברפואה מצאו כי לנשים בעמדת מטופלות ניתן פחות זמן מוקצב מגברים כמטופלים עם אותם תסמינים בדיוק.

הקול (לא) בראש

תופעות הלוואי של אמצעי מניעה הורמונליים לא זכו לתשומת לב נרחבת עד אמצע שנות ה-60, כעשור לאחר שהניסויים הראשוניים בוצעו על אוכלוסיית נשים עניות בפורטו ריקו. הפעילה והסופרת ברברה סימן מדברת בהרחבה על תופעות הלוואי הפיזיות והנפשיות בספרה, “הרופאה נגד הגלולה”. עבודתה של ברברה סימן נתנה לגיטימציה למה שנשים רבות חוו במשך שנים, אך בשל חוסר שקיפות מחברות התרופות – בשילוב עם סקסיזם מושרש עמוק – הסימפטומים שלהן נחשבו לעתים קרובות לפסיכוסומטיים. סימן מילאה תפקיד מרכזי בדיונים בקונגרס האמריקאי שהובילו לכך שחברות התרופות נאלצו לכלול תוויות אזהרה על אריזות אמצעי מניעה הורמונליים.

במהלך 50 השנים שחלפו מאז ששווקו רשמית אמצעי מניעה הורמונליים לציבור, מחקרים רבים קשרו אותה לדיכאון. מחקרים עדכניים יותר החלו לבחון את הקשר הפוטנציאלי בין השימוש בו לבין העלייה במחלות אוטואימוניות, שכן 80 אחוז מהסובלות מהם הן נשים. עם זאת, כל מחקר המספק ראיות המאמתות את חוויותיהן של נשים מלווה לרוב בניסיונות רבים לערער אותן. מחזור שנמשך עשרות שנים. בספרה “להמתיק את הגלולה”, הדוגלת והסופרת לבריאות נשים, הולי גריג-ספאל, מדגישה את תגובת הנגד שנשים מתמודדות איתה כאשר מנסות להביע את דאגותיהן הבריאותיות. היא מדגישה את התמריצים השונים שעלולים לגרום לרופאים להתעלם מדיווחים על תופעות לוואי שונות מצד נשים רבות.

בבריטניה, למשל, היה תמריץ להציג את ההתקן תוך רחמי כ”בחירה הראשונה הטובה ביותר לאמצעי מניעה”, מסבירה גריג-ספאל. “כאשר נשים מציגות תופעות לוואי, ייתכן שהן לא יקבלו את העזרה להן זקוקות, מכיוון שרופא לא רואה שום דבר רע באישה בריאה לחלוטין שנוטלת תרופה שכיחה ויעילה”. דיווחה על עלייה של 900% בנשים שקיבלו התקן תוך רחמי בשנת 2016, המשקפת את הצמיחה המהירה של אינטרנס רפואי מובהק להציע לנשים פתרון אידאלי בטענה שפופולארי הוא הטוב החדש עבורן.

התקדמות לצד התעוררות

למרות המכשולים הללו, ההבנה שלנו לגבי ההשפעות שעשויות להיות למניעת הריון על איכות החיים הכוללת של האישה ממשיכה להתפתח. ד”ר אנג’ליקה לינדן הירשברג, פרופסור ומומחית לבריאות נשים ממכון קרולינסקה בשטוקהולם, שבדיה, הייתה אחת מחברות הצוות המובילות שערכו בשנה שעברה מחקר שמצא כי אמצעי מניעה הורמונליים מפחיתים את הרווחה הכללית.

“המחקר שלנו הראה שינויים משמעותיים בהיבטים מסוימים של מיניות, כולל ירידה בתשוקה, עוררות והנאה בהשוואה לפלצבו, המעידים על השפעה סיבתית”, אמרה הירשברג. “יתר על כן, מצאנו ירידה משמעותית ברווחה הכללית בהשוואה לפלצבו. בפרט, הפחתת רווחה חיובית, שליטה עצמית וחיוניות. אנו מאמינים שלתוצאות אלו יש חשיבות רבה מכיוון שנשים צעירות רבות מקבלות מרשם לתרופה כשאין שום מחלה לטפל בה”. מחקרים כמו זה של הירשברג הם הוכחה שאנחנו מתקדמים, ואנחנו יכולים להניע את ההתקדמות הזו לגבהים גדולים יותר על ידי הרמת קולנו ושיתוף הסיפורים שלנו. זה משהו שהבמאית סינדה אגה יודעת היטב. לאחר יציאת הסרט “ההרפתקה שלך למניעת הריון”, היא זכתה לתגובה סוחפת מנשים, רבות הודו לה על שיתוף החוויה שלה.

“התגובות פשוט זרמו אליי”, היא אומרת, “ולא רק נשים צעירות, אלא גם נשים מבוגרות שאמרו שהעבודה שלי גרמה להן להרגיש שקולן נשמע”. נשים מגדירות מחדש את מה שנחשב מזמן לנורמלי הודות למספר ההולך וגדל של פעילות , סופרות ונשים חזקות שמדברות על האופן שבו הכאב שלהן נדחה ללא הרף על ידי רופאים, רק כדי להיות מאובחנות עם מצב חמור שנים מאוחר יותר.

ההשפעות של אמצעי מניעה הורמונליים על הגוף שלך ומהן תופעות הלוואי?

  • כאבים בווסת והתכווצויות.
  • בעיות בפעילות מערכת הלב, קרישיות, ותפקוד כבד.
  • שינויים במצב הרוח.
  • כאבי ראש ומיגרנות.
  • ירידה בחשק המיני.
  • שינויים בתחושות תאבון ושינויים במראה הגופני (הופעת חזה, עליה \ ירידה במשקל).
  • בחילות.
  • אקנה ופיגמנטציה עורית.
  • צמיחת שיער לא שגרתית.
  • דימומים לאורך החודש.
  • דלקות חוזרות בנרתיק ובדרכי השתן.
  • גירויי ואי נוחות באזור הנרתיק.
  • פטריה וגינלית.
  • שימוש ארוך טווח עלול להגביר סיכויים לחלות בסרטן השד, צוואר הרחם והכבד.

 

בשימוש לטווח ארוך בגלולות למניעת הריון מעלה במידה את הסיכון לקרישי דם והתקף לב לאחר גיל 35. הסיכון גבוה יותר אם יש לך גם:

  • לחץ דם גבוה.
  • היסטוריה של מחלות לב.
  • סוכרת.
  • עישון מחמיר את החששות הבריאותיים הללו.

*כמו בכל התרופות, ישנן השפעות וסיכונים פוטנציאליים המשפיעים על כל אחת בצורה שונה.

אמצעי מניעה לא הורמונליים

מציאת אמצעי מניעה הטובים ביותר עבורך כרוכה בהבנת החסרונות והיתרונות של כל סוג, כמו גם להתאים אותו לאורח החיים ולהעדפותיך האישיות. הסתכלות על היעילות של כל סוג של אמצעי מניעה לא הורמונליים יכולה לעזור לך לצמצם את האפשרויות שלך.

להלן פירוט של שיעורי היעילות של אמצעי מניעה לא הורמונליים, על פי המרכז לבקרת מחלות ומניעת הריון, ומקורות אחרים (FDA):

  • התקן תוך רחמי הורמונלי\נחושת: יותר מ-99%IUD
  • דיאפרגמה עם קוטל זרע: 88%
  • ג’ל למניעת הריון: 86% (בשימוש לפי הוראות היצרן)
  • קונדום לגברים: 82%
  • קונדום נשי: 79%
  • משגל נסוג: 78%
  • ספוגית עם קוטל זרע: 76 אחוז עד 88%
  • ספוגית לבד: 76% עד 88%
  • שיטות מודעות לפוריות : 76%
  • קוטל זרע לבדו: 72%

 

על ידי שימוש בכל אחת מהשיטות לפי הנחיות יועצת בתחום הבריאות או באמצעות מספר שיטות בו-זמנית עולה היעילות של סוגי אמצעי המניעה השונים. רוב סוגי אמצעי מניעה לא הורמונליים אינם מונעים זיהומים המועברים במגע מיני. אם את פעילה מינית עם מספר פרטנרים או שאת לא סומכת על הפרטנר שלך רצוי להשתמש בקונדומים, ובנוסף בשיטה אחרת.

שיקולים שכדאי להכניס לרשימה לפני שאת בוחרת:

  • גיל.
  • מצב רפואי והגבלות (רגישויות לחומרים / סוגים מסוימים של חומרים כמו כל תרופה עלולים להיות בעלי השפעה שונה על נשים שונות).
  • העדפות נוחות (תרגול שיטות שונות).
  • אורח חיים מיני (פרטנר(ים) קובע\משתנה.

לסיכום

בסך הכל, אמצעי מניעה לא הורמונלי “הטוב ביותר” הוא כזו שלא רק עונה על הצרכים וההעדפות שלך, אלא גם שיטה שבה את מרגישה בטוחה להשתמש.

הבחירה באמצעי מניעה אופטימליים משתנה מאישה לאישה, אנחנו פותחות את הנושא החשוב הזה ומנגישות ידע שיגיע לכמה שיותר נשים, אופציות רבות קיימות ועם התקדמות הטכנולוגיה והרחבת הידע בשדה הרפואי והאלטרנטיבי קיימים היום פתרונות למניעת הריון שמאפשרים לנו לאמוד את החסרונות על מול היתרונות.

אנחנו בטרגרין מציעות ייעוץ לכל אחת בכל שלב בחיים, דלת פתוחה לשיח כנה ומכבד בתקווה להקל על נשים בצומת של בחירות מיטיבות.

* מתורגם מאנגלית

ד"ר אלכסנדרה פרץ

יועצת רפואית, PharmD, MBA, BCGP

ד"ר פרץ היא רוקחת המתמחה במחלות כרוניות. נותנת שירות בתחום שירותי בריאות האישה במרפאות בארצות הברית. משתתפת באינפורמטיקה קלינית עם חברות תרופות כדי לעזור להן למנף נתונים קליניים בעולם האמיתי לביצוע מחקרים, ואיסוף מידע חיוני. למדה ב - University of Florida, MBA, PharmD, וב - University of Miami, BS.

מאמרים נוספים

מלחמה, מיניות ובייבי בום

בימים אלה שהמדינה במצב לחימה, הרצון להמשכיות כמו בזמני מלחמה בעבר, גובר על הקושי המורגש מצפון ועד דרום. בין אם הגעגועים לבני הזוג שנמצאים בשירות צבאי, ובין אם הכמיהה להכניס חיים חדשים לחייהם של זוגות רבים, נראה שהבחירה בחיים חזקה מהפחד וחוסר הוודאות הקיומי ששוררים במדינה....

השפעות מתח לחץ וטראומה על גוף האישה

בימים מתוחים אלה חשוב להיות קשובה לאופן שבו הגוף שלך מבטא את השפעות המתח ולנקוט באמצעים יזומים כדי להקל עליהם....

אנדומטריוזיס – זיהוי וטיפול טבעי

אנדומטריוזיס היא תסמונת המשפיעה על איברי הרבייה הנשיים, כאשר תאים הדומים לרירית הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, צומחים מחוץ לרחם. הרקמה דמוית רירית הרחם גדלה לרוב באגן, בשחלות ובחצוצרות, במקרים חמורים הרקמה עלולה להתפשט מעבר למערכת הרבייה. למעלה מ-11% נשים בגילאי 15 עד 44 עשויות לסבול מאנדומטריוזיס....

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) תסמינים, גורמים וטיפול

תסמונת שחלות פוליציסטיות Polycystic ovary syndrome (או בקיצור PCOS) היא תופעה שכיחה ביותר בקרב נשים. היא מתאפיינת בחוסר איזון הורמונלי, רמות גבוהות של אנדרוגנים, ציסטות קטנות רבות בשחלות ולעיתים הפסקת הביוץ. PCOS יכול לגרום להחמצה או לאי סדירות של הוסת, צמיחת שיער עודפת, אקנה, אי פוריות ועלייה במשקל. למרות שתסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) אינה חולפת לצמיתות, טיפול נכון בגישה טבעית יחד עם תוספי תזונה מסוימים, ושינויים תזונתיים עשויים לעזור לטפל בתופעות ולהקל על התסמינים....

הקשר בין דיכאון לגיל המעבר

הזמן שלפני גיל המעבר (פרימנופאוזה) יכול להיות רכבת הרים פיזית ורגשית עבור חלק מהנשים. מה שנקרא "שינוי החיים" מגיע עם רשימה של תסמינים המופעלים על ידי שינויים הורמונליים - גלי חום, נדודי שינה, תנודות במצב הרוח ואפילו דיכאון....

עישון סיגריות בזמן שימוש באמצעי מניעה הורמונליים

עישון סיגריות בעת שימוש באמצעי מניעה הורמונליים מעלה את הסיכון למחלות לב ולפגיעה בכלי הדם. אחת האזהרות הראשונות בעלון לצרכן בכל חפיסת גלולות למניעת הריון מתייחסת להמלצה להימנע מעישון בזמן נטילת גלולות למניעת הריון....

מוצרים מומלצים עבורך

168

ג'ל קוטל זרע המפחית את תנועתיות תאי הזרע על ידי שינוי ה-p...
1 חוות דעת
5/5

389

דיאפרגמה עגולה המגיעה ב-7 מידות להתאמה מושלמת!
1 חוות דעת
5/5

79

להחדרה והסרה נוחה של דיאפרגמת caya ו- singa
4 חוות דעת
5/5

349

מכסה את פתח צוואר הרחם ובכך חוסמת את מעבר הזרע מהנרתיק אל...
3 חוות דעת
5/5

139

ג'ל קוטל זרע המפחית את תנועתיות תאי הזרע על ידי שינוי ה-p...

29

3 יחידות מוליך נרתיקי לג'ל או קרם
התחילו צ'אט
1
צריכות עזרה?
היי,
צריכות עזרה?
דילוג לתוכן