משלוח חינם בקניה מעל 400 ₪
יובש בנרתיק ורמת חומציות בנרתיק

יובש בנרתיק: רמת חומציות בנרתיק וחשיבות איזון ה-pH

נשים רבות סובלות מיובש בנרתיק, גרד בנרתיק, ריח רע והפרשות מהנרתיק. רמת ה-pH הטבעית של הנרתיק שלך בדרך כלל נע בין 3.8 ל- 4.5, רמת חומציות בינונית. רמת ה-pH יכולה להשתנות בהתאם לגיל ומצב בריאותי. במקרים מסוימים, שינויים ברמת החומציות עשויים להצביע על מצב בריאותי מסוים, כגון זיהום בנרתיק. pH היא אינדיקציה הניתנת למדידה של חומר בין בסיסי לחומצי. הסולם נע בין 0-14. pH הנמוך מ-7 נחשב חומצי, ו- pH גבוה מ-7 הוא בסיסי.

רמת ה-pH הטבעית בנרתיק נעה בין 3.8 ל- 4.5, שהיא חומציות בינונית. שינויים באיזון רמת החומציות עלולים להיות מורגשים ואף להפריע לפעילות היום יומית של נשים רבות. לדוגמא, במהלך שנות הרבייה (מגיל 15 עד 45) ה-pH בנרתיק בדרך כלל מתחת או שווה ל 4.5. לפני הווסת ואחרי גיל המעבר, רמת ה-pH משתנה ונוטה להיות גבוה מ-4.5. כתוצאה מכך נשים רבות נוטות לסבול מיובש בנרתיק הגורם לחוסר נוחות וירידה באיכות החיים.

למה שמירה על איזון חומציות בנרתיק חשובה?

הסביבה החומצית משמשת כמגן חשוב והכרחי של הנרתיק. זהו מאין מחסום המונע מחיידקים ושמרים מזיקים להתרבות בקצב מהיר שעלול התפתח לכדי זיהום. רמת pH נרתיקית גבוהה מ-4.5 מספקת את הסביבה האידיאלית לגידול חיידקים מזיקים.

רמה זו עלולה לאפשר התפתחות זיהומים מהסוגים הבאים:

  • וגינוזיס חיידקי (BV) הוא מצב של צמיחת יתר של חיידקים הגורם לריח “דגים”, יחד עם הפרשה חריגה מהנרתיק בצבע אפור, לבן או צהוב. לעיתים יכולה להופיע גם תחושה של גרד בנרתיק וצריבה במתן שתן.
    וגינוזיס חיידקי אינו בהכרח מזיק בפני עצמו, אך נשים הסובלות ממצב זה נמצאות בסיכון מוגבר וחשופות לזיהומים חמורים יותר, כמו וירוס הפפילומה האנושי (HPV), וירוס הרפס סימפלקס ו-HIV.
  • (Trichomoniasis (trich היא מחלה המועברת במגע מיני (STD) הנגרמת על ידי הטפיל Trichomonas vaginalis.
    Trich בדרך כלל אינו גורם לתסמינים אצל רוב הנדבקים, אך הוא יכול להגביר את הסיכון שלך למחלות מין אחרות, חמורות יותר, כמו HIV.

חומציות תקינה חשובה במניעת התפתחות זיהומים ובהמשך מחלות, אך לא רק מסיבה זו חשיבות רבה לשמור על איזון בנרתיק. חוסר איזון עלול להפחית את הפוריות שלך ולהקשות על ניסיונות להיכנס להריון. מחקרים מראים שה-pH האופטימלי עבור תזוזה ומעבר בטוח ויעיל של זרע נע בין 7 ל-7.5.
במהלך קיום יחסי מין, רמת ה-pH בתוך הנרתיק עולה באופן זמני, מה שהופך את הסביבה החומצית בדרך כלל לבסיסית יותר כדי להגן על הזרע על מנת שיוכל לעשות את דרכו אל הביצית.

כיצד רמת חומציות בנרתיק משפיעה על הפוריות?

הזרע חייב לעבור דרך הנרתיק ותעלת צוואר הרחם לפני שהוא מגיע לחצוצרות כדי להפרות ביצית. רמת pH לא מאוזנת בצוואר הרחם או בנרתיק עלולה לפגוע בזרע ובכך למנוע ממנו להפרות ביצית. רמת ה-pH הנרתיק האידיאלית ביותר עבור אישה שרוצה להיכנס להריון נע בין 3.8 ל-4.5, בימים בהם לא מתחרש תהליך ביוץ. במהלך הביוץ, עולה רמת ההורמונים האחראים על איזון רמת pH, כדי להגביר את הסיכוי שהזרע יגיע לביצית. למעשה, כאשר רמת ה-pH בנרתיק בין 7-12, הזרע יכול לשרוד עד 48 שעות בתוך מערכת הרבייה הנשית.

מה משפיע על החומציות של נוזלי צוואר הרחם והנרתיק?

בנוסף לאורח חיים לחוץ, תזונה לקויה או עודף משקל, ה-pH של הנרתיק וצוואר הרחם בגוף האישה עלול להיות לא מאוזן בעקבות גיל, מחסור בנוזלים (התייבשות), נטילת תרופות מרשם מסוימות, מגורים באזורים עירוניים שבהם איכות האוויר ירודה באופן קבוע ושימוש בחומרי סיכה שאינם מותאמים לשמירה על איזון החומציות הטבעית של הנרתיק.
מזון מעובד, משקאות ממותקים וכל דבר המכיל קמח לבן או סוכר לבן נחשבים למזונות חומציים מאוד. בנוסף, תזונה המורכבת בעיקר ממזון מעובד ולא מגוון עלולה לגרום לבעיות הורמונליות המשפיעות לרעה על הפוריות והסיכויים להיכנס להריון בריא.

יובש בנרתיק ורמת חומציות בנרתיק

רמות גבוהות של אסטרוגן-נמוכות פרוגסטרון, מצב הנקרא “דומיננטיות אסטרוגן”, יכול גם להפוך את רמות ה-pH לרעילות לזרע. נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) נמצאות בסיכון לסבול מרמות גבוהות של אסטרוגן ועלולות להיתקל בקושי להרות.
צריכה של אנטיביוטיקה הורגות לא רק את החיידקים הרעים הגורמים למחלות, אלא גם את החיידקים הטובים הדרושים לך כדי לשמור על רמת pH נרתיקית בריאה.
שטיפות של האזור האינטימי. כ-20% מהנשים שוטפות בקביעות את הנרתיק שלהן בסבונים, שטיפות ומבשמים. שטיפה ובישום לא רק מגבירה את רמת ה-pH הנרתיק, אלא גם מעודדת את הצמיחה של חיידקים מזיקים.

תסמינים המצביעים על רמת רמת חומציות בנרתיק לא מאוזנת:

  • ריח רע או דגי.
  • הפרשה לבנה, אפורה או ירוקה יוצאת דופן.
  • גרד בנרתיק.
  • תחושת “שריפה” בעת מתן שתן.

כיצד לשמור על רמה תקינה של חומציות בנרתיק?

  1. אל תשטפי את הפות שלך! שטיפה מזיקה ופוגעת במאזן ה-pH בנרתיק שלך. הנרתיק שלך מתנקה באופן טבעי. שטפי רק את החלק החיצוני של הנרתיק עם מים חמימים. אם בכל זאת תבחרי להשתמש בסבון, מומלץ לבחור סבון עדין. לנרתיק שלך ריח ייחודי וטבעי, אין צורך לנסות להסתיר או לשנות אותו עם תכשירים וסבונים.
  2. שקלי לנסות פתרונות טבעיים. במידה ואת משתמשת בחומרי עזר וגינליים וודאי שהתכשירים עשויים מחומרים טבעיים בלבד, כך תוכלי לשמר את האיזון של חיידקים הבריאים במערכת שלך. למשל, בחרי בחומרי סיכה  כמו ג’ל סיכה וגינלי מעודד הפריה Prefert המיועד לשמירת האיזון הטבעי של הנרתיק.
  3. נסי לשנות את התזונה שלך, תפריט מגוון המכיל ירקות, פירות, דגנים מלאים, וחלבונים איכותיים יכולים לשפר את מאזן החומציות בגופך, להועיל לאיכות חייך והרגשתך הכללית.
  4. פעילות גופנית יומיומית משפרת את חילוף החומרים וסירקולציית הדם בגוף, נסי לשלב פעילות מועדפת ומומלץ באוויר הפתוח.
  5. הקפידי להגיע לביקורת תקופתית אצל רופא\ה הנשים שלך. בדיקות סדירות יכולות לעזור לך לשמור על בריאות הנרתיק שלך, ולמנוע החמרה של מצב קיים.

פני לרופא\ה שלך בין ביקורים מתוכננים אם את חווה אחד או יותר מהתסמינים הבאים:

  • עִקצוּץ, גרד בנרתיק או צריבה.
  • תחושת “שריפה”.
  • ריח רע ויוצא דופן.
  • הפרשות חריגות.
    הרופא\ה שלך יוכלו לעשות בדיקות כדי לבדוק את רמת ה-pH של הנרתיק שלך, בין היתר, ולאבחן זיהום אם יש לך כזה.
    במידה ואינך מרגישה בנוח לפנות לרופא\ה שלך, יועצות מוסמכות בפריסה ארצית יוכלו לתת לך מענה לכל שאלה או בעיה שמופיעה, לרשימת היועצות לחצי כאן.

מרצה בפקולטה לאחיות באוניברסיטת וולדן, טנסי ארצות הברית Ph.D., MSN.

מאמרים נוספים

ההשפעות של צריכת קפאין במהלך ההריון

השאלה האם וכיצד צריכת קפה במהלך ההריון משפיעה על בריאות האם והעובר המתפתח הייתה נושא למחקר מתמיד ולמחלוקות רבות...

6 טיפים לבריאות הנרתיק: מניעה, טיפול ותחזוקה

שמירה על נרתיק בריא וחיוני קלה יותר ממה שחשבת. הכל מתחיל בהבנת הגוף שלך, בידיעה מה עובד בשבילך, ושיחה...

מלחמה, מיניות ובייבי בום

בימים אלה שהמדינה במצב לחימה, הרצון להמשכיות כמו בזמני מלחמה בעבר, גובר על הקושי המורגש מצפון ועד דרום. בין...

השפעות מתח לחץ וטראומה על גוף האישה

בימים מתוחים אלה חשוב להיות קשובה לאופן שבו הגוף שלך מבטא את השפעות המתח ולנקוט באמצעים יזומים כדי להקל...

אנדומטריוזיס – זיהוי וטיפול טבעי

אנדומטריוזיס היא תסמונת המשפיעה על איברי הרבייה הנשיים, כאשר תאים הדומים לרירית הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, צומחים מחוץ...

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) תסמינים, גורמים וטיפול

תסמונת שחלות פוליציסטיות Polycystic ovary syndrome (או בקיצור PCOS) היא תופעה שכיחה ביותר בקרב נשים. היא מתאפיינת בחוסר איזון...

מוצרים מומלצים עבורך

1 חוות דעת
5/5

89

Animé הוא נוזל סיכוך טיפולי על בסיס מים המקנה לחות באזור ...
1 חוות דעת
5/5

229

נוזל סיכה ידידותי לזרע המתוכנן לעזור בכניסה טבעית להיריון...
2 חוות דעת
5/5

139

כמוסות נרתיקיות פשוטות המוחדרות לנרתיק ומעניקות הקלה מידי...

תפריט

התחילו צ'אט
1
צריכות עזרה?
היי,
צריכות עזרה?
דילוג לתוכן