משלוח חינם בקניה מעל 400 ₪
ביוץ

ביוץ והמחזור החודשי

ביוץ הוא מונח המתאר פעילות במערכת הרבייה הנשית שבה משתחררת ביצית בוגרת מהשחלה. הביוץ למעשה מהווה חלק מהמחזור החודשי של אישה בשנות הפריון, ומהווה גורם הכרחי לקליטת הריון. הבנה כיצד מתרחש הביוץ ומתי הוא מתרחש יכולה לעזור לך בתכנון או במניעת הריון. ידע זה עשוי לעזור לך להכיר מצבים מסוימים המתרחשים בגופך לאורך החודש.

המחזור החודשי מתאפס ביום שבו מתחילה זרימת הווסת. כלומר, היום שבו מתחיל דימום הוא יחשב כיום הראשון למחזור החודשי.

זוהי תחילתו של שלב המכונה השלב פוליקולרי. לאחר הדימום, מתחילים להתפתח מספר זקיקים הנמצאים בשחלה. יחד עם גדילת הזקיקים גדלה מחדש גם רירית הרחם שנשרה בווסת הקודמת. גדילת הזקיקים ורירית הרחם נעשית בעקבות הפרשת הורמון הנקרא FSH מבלוטת יותרת המוח. במהלך גדילתם הזקיקים מפרישים הורמון הנקרא אסטרוגן. האסטרוגן אחראי לגדילת רירית הרחם המתחדשת כהכנה לקליטה עתידית של ביצית מופרת. מתוך כמה אחדות של זקיקים בשלים, רק אחד יהפוך להיות הזקיק שיפריש ביצית להפריה עתידית. הזקיק שמגיב הכי הרבה להפרשת הורמון ה–FSH הוא זה שהופך להיות זקיק דומיננטי ובזמן הביוץ מפריש את הביצית מתוכו. כל שאר הזקיקים שגדלו באותו מחזור יחד עם הזקיק הדומיננטי, מתנוונים ונספגים לשחלה.
כאשר מתקרב זמן הביוץ (הזקיק שמכיל בתוכו את הביצית עומד להגיע לשיא בשלותו) מופרש הורמון מבלוטת יותרת המוח הנקרא–LH. הפרשת LH קשורה בקשר הדוק ליחסים ולרמות האסטרוגן בשלב הקודם, השלב הפוליקולרי. הורמון ה–LH גורם ליציאת הביצית מתוך הזקיק ומהשחלה לעבר החצוצרה, שם הביצית תחכה להיות מופרת על ידי זרע. אצל חלק מהנשים התהליך של יציאת הביצית מהזקיק ולאחר מכן מהשחלה לעבר החצוצרה, עלול להיות מלווה בכאבים.

לאחר שהביצית השתחררה מהזקיק למסע לעבר החצוצרה, בהשפעת ההורמונים ה–LH וה–FSH הזקיק הופך למה שנקרא גופיף צהוב. גופיף זה מייצר הורמון הנקרא פרוגסטרון. תפקידו של הפרוגסטרון להכין את הרחם להשרשה של ביצית מופרית. במידה שלא הופרתה הביצית, רמות הפרוגסטרון ואסטרוגן יורדות לאחר 14 יום, ירידה בהורמונים אלו, היא הגורמת לרירית הרחם לנשור ובעצם לדימום הנקרא – ווסת.

נשים וגברים רבים לא מודעים ל”כוחות העל” שיש לזרע. הזרע עשוי להמתין מספר ימים בחצוצרות לאחר קיום יחסי מין, מוכן להפרות את הביצית ברגע שתשתחרר לבסוף. רמת חומציות תקינה בנרתיק נועדה לאפשר לזרע לעבור בבטחה דרך הנרתיק וצוואר הרחם לתוך החצוצרות לצורך התעברות. הנרתיק יודע לווסת בעצמו את רמות החומציות הטובה ביותר עבורו. הוא נע בין 3.8-4.5 (מעט חומצי) במשך רוב המחזור החודשי. ה-pH החומצי של הנרתיק ממלא תפקיד חשוב בבריאות מערכת הרבייה הנשית, הוא יוצר מחסום טבעי לזיהומים כמו וגינוזיס חיידקי (BV) וגידול יתר של שמרים (קנדידה). עם זאת, pH הנרתיק משתנה כדי להתאים לפוריות הטבעית. שינויים ברמת החומציות של הנרתיק יכולים להפוך אותה לסביבה לא אופטימלית עבור הזרע. נשים רבות בוחרות להשתמש בקוטל זרע כאמצעי מניעת הריון ללא הורמונים, הוא כאמור משנה את רמת החומציות בנרתיק ובכך מגן מפני כניסה להריון. pH נרתיקי מאוזן הוא חלק קריטי בבריאות הפוריות לנשים שמעוניינות להיכנס להריון. עבור נשים שחוות קושי בכניסה להריון ונוטות לסבול מחוסר איזון ברמות ה-pH , שימוש בתכשירים מעודדי ויסות Ph היא בחירה טובה לתמיכה בסביבה נרתיקית בריאה.

סימנים של ביוץ

הביוץ הממשמש ובא יכול לגרום להפרשות מהנרתיק. הפרשה זו לרוב שקופה צמיגית ונמתחת במגע בין האצבעות. לפעמים היא עשויה להידמות לחלבון ביצה נא. לאחר הביוץ, ההפרשה עשויה לרדת בנפח ולהיראות דלילה יותר או בצבע אטום יותר.

ביוץ עלול לגרום גם ל:

  • דימום קל או כתמים בצבעים שונים (בדרך כלל בגוונים אדומים חומים)
  • רגישות בחזה
  • הגברת הדחף המיני
  • כאב בשחלות, המאופיין באי נוחות או כאב בצד אחד של הבטן
  • לא כל הנשים חוות תסמינים בזמן הביוץ, ולכן סימנים אלה נחשבים משניים במעקב אחר הביוץ.

כאבים בזמן הביוץ

כאבים במהלך הביוץ הם דבר נפוץ. 40% מהנשים בשנות הפוריות חוות כאבים או אי נוחות מסוימת בסביבות אמצע המחזור החודשי שלהן. אישה הסובלת מכאבים תחווה אותם בדרך כלל מדי חודש. התחושה יכולה להיות בצד שמאל או ימין של הבטן התחתונה, תלוי איזו שחלה משחררת ביצית באותו החודש. הכאב יכול להיות קל עד בלתי נסבל, ומורגש בדרך כלל ככאבים חדים והתכווציות. אם את נוטה לחוות עוצמת כאב גבוה, מומלץ להתייעץ עם רופא או יועצת. ישנן אפשרויות מגוונות להפחתת אי הנוחות בשלב הביוץ. רופא יכול גם לקבוע אם יש צורך בבדיקות נוספות או בטיפול.

ישנם מקרים שכאב במהלך הביוץ הוא סימן למצב רפואי הדורש אבחון וטיפול, כגון:

  • אנדומטריוזיס
  • רקמת צלקת בבטן
  • זיהום המועבר במגע מיני (STI)

 

איך אוכל לדעת מתי אני מבייצת?

שיטת המודעות לפוריות (שמ”פ)
השיטה מבוססת על שינויים קטנים אך ברורים שקורים בגופה של כל אישה מבייצת לאורך המחזור, מווסת לווסת. מעקב אחר שינויים יום-יומיים אלה מאפשר לאישה להכיר את גופה היכרות אינטימית ושליטה על ההחלטה להרות או למנוע היריון. השיטה נלמדת אצל מורות מוסמכות שהוכשרו למטרה זו. היא מיועדת לנשים שרוצות למנוע הריון ומחפשות תחליף שאינו כולל התערבות הורמונלית. הכרת השיטה מיועדת לנשים המעוניינות להרות ולחסוך התערבות רפואית מיותרת או נשים שמעוניינות למנוע הריון לא רצוי ללא התערבות פולשנית. השיטה מיועדת לנשים המחפשות חיבור לגופן והיכרות מעמיקה עם עצמן.
שיטת המודעות לפוריות- שמ”פ (FAM – Fertility Awareness Method) מאפשרת ניהול עצמאי של פוריות האישה ללא התערבות רפואית, הורמונלית/תרופתית או פולשנית. מקורותיה של השיטה בתגליות מדעיות אודות פוריות האישה שהתפתחו במאה וחמישים השנים האחרונות. השיטה הפכה לשיטה מעשית ופרקטית בשנות ה-60 של המאה העשרים ונחקרת באופן שיטתי בחמישים שנה האחרונות. בעזרת שמ”פ ניתן לזהות באופן מדויק את הימים הפוריים במהלך המחזור החודשי. אישה המעוניינת להיכנס להריון יודעת לאתר את הימים הפוריים שלה ולפעול בהתאם. אישה שאינה מעוניינת בהריון יכולה להשתמש באמצעי מניעה אחרים בזמן “חלון הפוריות” שלה.

מעקב אחר הביוץ בבית

ערכות ביוץ זמינות בדרך כלל בבית המרקחת. הערכה מכילה מקלון שמזהה נוכחות של LH בשתן, מה שבדרך כלל מצביע על ביוץ קרב. שימי לב שמדד הערכות אינו מדויק ב100%. על מנת להעלות את דיוק המדידה, עקבי אחר הוראות היצרן.

ביוץ לא סדיר

אם את עוקבת אחר הביוץ מדי חודש, ומבחינה שאינך מבייצת באופן קבוע או, במקרים מסוימים, לא מבייצת כלל, זו סיבה לפנות לייעוץ עם רופא או יועצת.
דברים כמו מתח או דיאטה עשויים להשפיע על יום הביוץ המדויק מחודש לחודש. ישנם גם מצבים רפואיים, כמו תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) או הפרעות בבלוטת התריס, שעלולים להפוך את הביוץ לבלתי סדיר או הפסקת הביוץ לגמרי.

מצבים אלה עלולים לגרום לתסמינים אחרים הקשורים לשינויים ברמות ההורמונים:

  • צמיחה מוגברת של שיער פנים או גוף
  • אקנה
  • אי פוריות, במקרים מסוימים

ביוץ לא סדיר נגרם בדרך כלל מחוסר איזון הורמונלי, שעשוי להיות זמני או ארוך טווח, תלוי בגורם. גורמים שיכולים להוביל לחוסר איזון הורמונלי:

לחץ

מתח קיצוני, פיזי או רגשי, יכול להשפיע לרעה במגוון דרכים, כולל הורמונלית. מחקרים רבים מצביעים על קשר ישיר בין לחץ ומתח נפשי לשיבושים ברמות ההורמונים ותפקוד גופני אופטימלי.

חוסר תפקוד בלוטת התריס

בלוטת התריס משפיעה ישירות על בלוטת יותרת המוח. בלוטת יותרת המוח היא האזור במוח האחראי על חלק מההורמונים הדרושים לתהליך הביוץ. תת פעילות או יתר פעילות בלוטת התריס יכולה לגרום לבעיות בביוץ.

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS)

PCOS הוא מצב שבו טסטוסטרון מיוצר יתר על המידה. יותר מדי טסטוסטרון מונע מהשחלות לשחרר ביצית. מחזור לא סדיר בין היתר, הוא סימפטום שכיח של תסמונת שחלות פוליציסטיות.
1 מכל 10 נשים לוקה בתסמונת.

הנקה

פרולקטין, ההורמון הדרוש לייצור חלב אם, עלול לדכא את הביוץ והמחזור החודשי. אם את מניקה, המחזור שלך עשוי להיות לא סדיר או להפסיק לחלוטין.
עם זאת, אין להתייחס להנקה כצורה של אמצעי מניעה. הביוץ יכול להתרחש שבועיים לפני הווסת שלך.

תרופות ושימוש בסמים

תרופות מסוימות יכולות להוות גורם מעכב ביוץ:

  • שימוש ארוך טווח בנוגדי דלקת לא סטרואידים (כגון אדוויל או אקמול)
  • סוגים שונים של תרופות נוגדות דיכאון
  • מַרִיחוּאַנָה
  • קוֹקָאִין

כיצד משפיע ביוץ מאוחר או היעדרותו על הפוריות וההתעברות?

ביצית צריכה להיות מופרית בתוך 12 עד 24 שעות לאחר שחרורה כדי שייקלט הריון. לכן, בעוד וביוץ לא סדיר מקשה על חיזוי זמן הפוריות, אין זה אומר שלא תיתכן כניסה להריון, אך עשוי להיות קושי לדעת את תזמון החלון הפורה.
אם הביוץ מושפע ממצב רפואי או משימוש בתרופות או שימוש בסמים, טיפול במצב הזמני עשוי לתרום להשבת המצב לקדמותו, ולביוץ סדיר.

כיצד משפיע ביוץ מאוחר על הווסת?

אם הביוץ שלך מתעכב, את עלולה לחוות דימום כבד בזמן המחזור הקרוב. הורמון האסטרוגן מגיע לשיא במחצית הראשונה של המחזור החודשי, מה שגורם לרירית הרחם להתעבות ולהתמלא בדם. הביוץ מפעיל את שחרור ההורמון פרוגסטרון, אשר מגרה את הבלוטות השוכנות ברירית הרחם המסייעות לתמוך בביצית מופרית.
אם הביוץ מתעכב או נעדר, אסטרוגן ממשיך להיות מופרש, מה שגורם לדפנות הרחם להמשיך ולהתעבות. בסופו של דבר הדופן מתעבה עד כדי כך שהיא הופכת לא יציבה ונושרת. מצב זה יכול להוביל לזרימת ווסת כבדה מהרגיל.

האם מתרחש ביוץ בזמן שימוש באמצעי מניעה הורמונליים?

ההורמונים באמצעי מניעה כמו: גלולות למניעת הריון, התקן תוך רחמי הורמונלי, טבעת ואגינלית, מדבקות וזריקות, פועלים למניעת הריון על ידי עצירת שחרור ביצית מהשחלה, במילים אחרות עצירת הביוץ. חלק מהגלולות למניעת הריון אף משנות באופן זמני את רירית הרחם כך שזרע לא יוכל להגיע לביצית מופרית. גלולות משולבות למניעת הריון מכילות אסטרוגן ופרוגסטרון סינטטיים המונעים את תהליך הביוץ הטבעי. ללא ביוץ, אין ביצית להפריה.

לסיכום

הביוץ הטבעי נחוץ לכל אישה. הביוץ הוא תהליך טבעי, זהו כוח הגוף שלנו כנשים, כוח שמזכיר לנו כל חודש שאנחנו פוריות ונותן לנו את הכוח לבנות פרויקטים (אנושיים או לא אנושיים).
אם שינית משיטת מניעת הריון הורמונלית לשיטה טבעית, זכרי שהגוף נכנס לתהליך של ניקוי רעלים וויסות הורמונלי, ולכן זיהוי החלון הפורה ייקח זמן, כל גוף מגיב בזמן שונה לתהליך.
אנחנו ממליצות לך לנהל רישום מחזור (יש מספר אפליקציות חינמיות) כדי להכיר את עצמך. זכרי להתבונן ולתעד את השינויים של ריר צוואר הרחם שלך, הריר יצביע על השינוי בין השלבים השונים של המחזור שלך. לאחר תקופה זו ואם עדיין לא זיהית את ימי הפוריות, שקלי לגשת לייעוץ ובירור למציאת פתרונות שיתאימו לך.

ד"ר סטייסי הניגסמן M.D, רופאה המתמחה במיילדות וגינקולוגיה בעלת תואר מאוניברסיטת קליפורניה. חברה במועצה האוסטאופתית האמריקאית למיילדות וגינקולוגיה, ובעלת קליניקה פרטית בקליפורניה.

מאמרים נוספים

ההשפעות של צריכת קפאין במהלך ההריון

השאלה האם וכיצד צריכת קפה במהלך ההריון משפיעה על בריאות האם והעובר המתפתח הייתה נושא למחקר מתמיד ולמחלוקות רבות...

6 טיפים לבריאות הנרתיק: מניעה, טיפול ותחזוקה

שמירה על נרתיק בריא וחיוני קלה יותר ממה שחשבת. הכל מתחיל בהבנת הגוף שלך, בידיעה מה עובד בשבילך, ושיחה...

מלחמה, מיניות ובייבי בום

בימים אלה שהמדינה במצב לחימה, הרצון להמשכיות כמו בזמני מלחמה בעבר, גובר על הקושי המורגש מצפון ועד דרום. בין...

השפעות מתח לחץ וטראומה על גוף האישה

בימים מתוחים אלה חשוב להיות קשובה לאופן שבו הגוף שלך מבטא את השפעות המתח ולנקוט באמצעים יזומים כדי להקל...

אנדומטריוזיס – זיהוי וטיפול טבעי

אנדומטריוזיס היא תסמונת המשפיעה על איברי הרבייה הנשיים, כאשר תאים הדומים לרירית הרחם, הנקראים תאי רירית הרחם, צומחים מחוץ...

תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) תסמינים, גורמים וטיפול

תסמונת שחלות פוליציסטיות Polycystic ovary syndrome (או בקיצור PCOS) היא תופעה שכיחה ביותר בקרב נשים. היא מתאפיינת בחוסר איזון...

מוצרים מומלצים עבורך

168

ג'ל קוטל זרע המפחית את תנועתיות תאי הזרע על ידי שינוי ה-p...
1 חוות דעת
5/5

389

דיאפרגמה עגולה המגיעה ב-7 מידות להתאמה מושלמת!
1 חוות דעת
5/5

79

להחדרה והסרה נוחה של דיאפרגמת caya ו- singa
4 חוות דעת
5/5

349

מכסה את פתח צוואר הרחם ובכך חוסמת את מעבר הזרע מהנרתיק אל...
3 חוות דעת
5/5

139

ג'ל קוטל זרע המפחית את תנועתיות תאי הזרע על ידי שינוי ה-p...

29

3 יחידות מוליך נרתיקי לג'ל או קרם

תפריט

התחילו צ'אט
1
צריכות עזרה?
היי,
צריכות עזרה?
דילוג לתוכן